Sjømat Norge etablerer ambassadørprogram langs kysten

Nyheter
1731

Et femtitalls havbruksbedrifter blir med på laget.

– Havbruk er en av Norges største og viktigste næringer. Vi skaper store eksportinntekter, mange arbeidsplasser og betydelige skatteinntekter til stat og kommuner. Men vi er ikke like flinke til å fortelle omverdenen dette. Derfor etablerer vi nå et ambassadørprogram der havbruksbedrifter langs hele kysten skal delta, sier Geir Ove Ystmark, administrerende direktør i Sjømat Norge, til iLaks.

NHO-modell
Sjømat Norge er inspirert av NHOs ambassadørprogram og formålet er å få flere dyktige lokale og regionale talspersoner. Dette er viktig fordi det er et stort behov for å øke kunnskapen om og forståelsen for næringen hos politikerne og i lokalbefolkningen og opinionen.

– Ingen er bedre til å fortelle om matproduksjon, verdiskaping, arbeidsplasser og behovet for næringsutvikling enn bedriftene som jobber med dette hver dag. Sjømat Norges oppgave er å inspirere, dyktiggjøre og tilrettelegge slik at bedriftene kan gjøre denne jobben uten at det går ut over daglig drift, sier Ystmark.

Regionale samlinger
Sjømat Norges ambassadørprogram omfatter cirka 50 havbruksbedrifter fra nord til sør. Avsparket vil skje på regionale samlinger i Trondheim, Bergen og Bodø de kommende ukene. Dersom erfaringene er positive, vil ambassadørprogrammet etter hvert utvides til å omfatte hele sjømatnæringen og ikke bare havbruk.

– Jeg er svært takknemlig for at så mange bedrifter har sagt at de vil stille som ambassadører. Det viser at vi som næring kan mobilisere og at vi er enige om næringen må delta i samfunnsdebatten med kraft, innsikt og erfaring, sier Ystmark.