Milliardene yngler i leverandørleddet: – Etterspørselen i år er like god eller bedre enn fjoråret

Nyheter
1217

Underskogen av leverandørbedrifter til oppdrettsnæringen vokser, og etterspørselen etter deres produkter likeså.

Klart størst av de norske oppdrettsleverandørene er børsnoterte AKVA group. Brynebedriften noterte seg for over to milliarder kroner i omsetning i fjor.

– Tallene våre som er rapportert viser en stadig vekst, men vi opererer i ulike markeder med store svingninger, bemerker Hallvard Muri, administrerende direktør i AKVA group, overfor iLaks.

Alle tall i millioner kroner. Kilde: Proff.no

Høy aktivitet
Selskapet, som er en totalleverandør av nøkkelferdige oppdrettsanlegg, oppnådde en driftsmargin på 7,5 prosent ifjor, marginalt over gjennomsnittet av det utvalget av leverandørbedrifter som iLaks har gjennomgått regnskapene til.

– Generelt opplever vi at aktivitetsnivået er like høyt som i fjor. Per i dag er det høy aktivitet, sier Muri videre.

Driver
En av AKVA groups hardeste konkurrenter er trønderske Aqualine. Audun Sivertsen Fjeldvær, salgssjef Norge i Aqualine, rapporterer om god etterspørsel etter selskapets varer og tjenester.

– Etterspørselen i år er like god eller bedre enn fjoråret, sier Sivertsen.

Den store driveren i salg og inntjening for utstyrsprodusentene er den underliggende lakseprisen, som styrer investeringsbudsjettene og kjøperiveren til kundene, fiskeoppdretterne.

– Salget går i henhold til budsjettet. Alle er avhengige av gode laksepriser, så dersom prisbildet holder seg stabilt og godt ser ikke vi noen grunner til at salg og etterspørsel reduseres. Kommer et dypt fall, så skal alt strupes inn, deriblant innkjøp av utstyr, sier Sivertsen.

Varierer
Aqualine har, i likhet med Steinsvik, fått inn Gustav Witzøes investeringsselskap Kverva som hovedaksjonær det siste året. Steinsvik tapte penger på driften i 2017, men ser en lysning i år.

– Vi opplever etterspørselen som god, men den varierer litt innen ulike produktkategorier og mellom landene. Vi opplever blant annet å truffet meget godt med konseptet vårt for betongflåter der vi har fått veldig gode tilbakemeldinger og positive reaksjoner fra markedet. Det er også tydelig at kundene i større grad er opptatt av digitalisering og bedre bruk av dataene sine. Dette passer meget godt med utviklingsløpene våre, sier Martha Kold Bakkevig, daglig leder i Steinsvik.

– Digitaliseringen vil blant annet kunne bidra til å forstå og løse biologiske utfordringer, bidra til fremtidig vekst, og forenkle jobben med overholdelse av myndighetskrav og reguleringer, og vi tror at mye av innovasjonen innen havbruk den neste tiden vil være digital.