Offensiv emballasjeprodusent om bølgepapp: – Dette er fremtiden, det er opplest og vedtatt

Nyheter
1222

DS Smith mener det må en holdningsendring til i oppdrettsnæringen for å få flere til å bruke fiskekasser av bølgepapp.

– Det er plass til alle sammen, både de som driver med bølgepapp og de som driver med EPS og plast. Det er ingen krig, men det er viktig at man er nyansert. Vi ønsker å belyse dette på riktig måte, og må passe på at vi tråkker varsomt. Men at dette er fremtiden, det er opplest og vedtatt, sier Bjørn Berg, ansvarlig for DS Smiths virksomhet i Norge, når iLaks møter han under Nor-Fishing i Trondheim.

Fra DS Smiths stand under Nor-Fishing. FOTO: Sharon Olsen

– Viktig å få miljøet på agenda
Fra en liten stand på messen forteller Berg om store planer for «fremtiden», som ifølge han er fiskekasser av bølgepapp – et produkt DS Smith startet med i 2004. I dag omsetter selskapet for 70 millioner i Norge. På verdensbasis omsetter selskapet med hovedkontor i London for 56 milliarder kroner.

Det er spesielt en ting Berg nevner flere ganger: Miljøaspektet knyttet til fiskekasser av bølgepapp. Kortere nedbrytningstid og mindre miljøavtrykk er fordeler han trekker fram sammenliknet med EPS. Dette skal bekreftes gjennom ekstern revisjon.

– Vi synes det er viktig å få miljøet på agendaen.

– Må en holdningsendring til
Men for å få dette på agendaen, mener han at spesielt større oppdrettere må tørre å tenke annerledes.

– Oppdrettere viser interesse, men små aktører har lettere for å tilpasse seg. Store aktører har systemer og slakterier som er myntet på EPS. Det må en holdningsendring til, sier Berg.

Men han sier videre at han har forståelse for at ting tar tid.

– Alt er myntet på EPS. Men man må være våken på at det fins alternativer, det er vårt budskap.

Ronny Steen i DS Smith. FOTO: Sharon Olsen

– Fiskeribransjen er konservativ
Berg får støtte av Ronny Steen, salgsrepresentant i DS Smith, som jobber mot fiskeindustrien.

– Fiskeribransjen er konservativ, og den er basert på EPS-kasser. Viser man kassene til kundene og oppgir referansekunder, så tenner de på ideen. Men det tar enormt tid fra de tenner til de responderer. Det er skepsisen for eksempel til om kassene tåler vann, og om de tåler håndteringen. Det er noe vi må bevise, sier Steen, men legger til:

– Vi har veldig god hjelp av tiden. Tiden jobber for oss, sier Steen.

Ifølge Steen er stikkordet «tålmodighet».

– Så lenge vi har jobbet med dette, så er det er lett å gi opp. Spesielt med motstanden fra annen industri som leverer til samme segment. Vi har klokketro på det vi driver med, og 100 prosent sikker på at vi skal få det til. Når det virkelig åpner seg, så er det nok til alle i norsk fiskeindustri, sier Steen.

Millionkontrakter
For tiden jobbes det med fire nye kontrakter, ifølge Bjørn Berg.

– Vi jobber bredt ut mot flere segmenter. Vi håper å få disse avtalene på plass i løpet av budsjettåret 2018/2019 (DS Smith har avvikende regnskapsår journ.anm.). Det dreier seg om mellom 10 og 15 millioner kroner på fiskemballasje, avslutter Berg til iLaks.