Robert hadde nesten gitt opp da et TV-program ga han en idé. Nå vil han transportere levende laks med egenutviklet teknologi

Nyheter
2264

Robert Robertsen, gründer og daglig leder i Tromsø-bedriften Lipfish, snublet nærmest tilfeldigvis over en løsning da han søkte etter sensorteknologi til en fisketank for transport av levende fisk.

Tanken om bord på et fly. FOTO: Lipfish

Tidligere denne måneden skrev iLaks at Lipfish hadde kapret en europeisk lisens for en tank som kan transportere levende fisk på fly. 

FishPac, som tanken heter, er utviklet i Australia. Den har vært i bruk i lang tid i Australia, USA, Canada og Asia. Men Robertsen så tidlig at det var rom for forbedringer av fisketanken.

– Ideen var at jeg måtte ha sensorer som kunne logge O2, PH, saltholdighet og temperatur i vannet i tankene. Siden disse tankene flyttes på og ikke er fastmontert i bil, måtte jeg ha noe som kunne sende trådløse verdier av vannet til en sender som igjen sender dette til PC, iPhone og Android. I tillegg måtte det være full sporing på fisken, forklarer Robertsen til iLaks.

Fikk hjelp av TV-program
Men å finne en løsning som kunne sende signaler fra sensoren under vann var ikke lett.

Robertsen forhørte seg med de fleste store akvariumene i Norge, men ingen hadde hørt om noe slikt. Da han snakket med de som leverer akvariumsutstyr til bransjen, fortalte de at denne løsningen ikke fantes.

– Etter å ha jobbet med dette i tre måneder var jeg i ferd med å gi opp, sier Robertsen.

Men så, nærmest ut av ingenting, fikk han drahjelp.

– Jeg så et program på TV om issmeltingen i Antarktis, og så amerikanere som styrte en ubåt-drone under vann som tok prøver av de verdiene jeg var interessert i, sier han.

Sensorboksen på innsiden av FishPac. FOTO: Lipfish

– Bedre sporing enn Posten
Robertsen begynte derfor å undersøke det amerikanske markedet, og kom i kontakt med Sensorex i Los Angeles – en spesialprodusent av sensorer.

Men de ble ikke overbevist, i hvert fall ikke i første omgang.

– Etter å ha hengt over dem en stund og fortalt om mulighetene innen sjømatsektoren, fikk jeg overtalt dem.

Totalt ti ingeniører har arbeidet med prosjektet, og er i disse dager i ferd med å sluttføre det. Leveringstiden er satt til 1. juli.

Ifølge Robertsen er systemet og softwaren så avansert, at man kan se hvor tanken befinner seg helt ned på gatenivå.

– Dette er så mye bedre sporing enn selv Posten har i dag på pakkene sine, sier han, og legger til at det er fremforhandlet egen lisens på produktet da det er et samarbeidsprosjekt mellom Lipfish og Sensorex.

I går hadde selskapet en presentasjon av sensorløsningen i Tromsø, sammen med blant andre representanter fra FishPac i Australia.

Mellom 500-1000 tanker
Selskapet skal i starten investere i mellom 500 og 1000 fisketanker med den nye sensorteknologien. Planen er å selge eller lease ut systemet i Norge. Det skal etableres fem verksteder: I Finnmark (Hammerfest eller Vadsø), Tromsø, Bodø, Trondheim og Bergen.

– Så står Skandinavia og EU-landene for tur, sier Robertsen ambisiøst.

Transporten av levende fersk laks retter seg mot high-end restauranter i land som USA, Brasil og Singapore.

– Her har man jo et system hvor man som stor eller liten eksportør kan levere levende fisk direkte til en forbruker uten mellomledd. Da forsvarer man lett transportprisen, selv om man selger til prissensitive markeder, avslutter han.