Marginskvis for Bravo Seafood i 2017.
Karl Petter Myklebust og eksportteamet hans i Strandgata, like ved bryggekanten i Florø havn, måtte tåle et tungt resultatfall fra 2016 til 2017.
Bravo Seafood måtte nemlig nøye seg med et resultat før skatt på 8,4 millioner kroner, etter et år med fall på både topp- og bunnlinje.
Normal
– Fjoråret var nok mer et normalår for Bravo og 2016 et veldig godt år, innertier, skriver daglig leder Karl Petter Myklebust i en epost til iLaks.
En driftsmargin på 0,9 prosent er mager kost, men også et vitnemål på en trend som har eksistert i en årrekke: Det har lenge vært press på lønnsomhet og marginer i dette segmentet.
Konkurranse
– Det er ingen hemmelighet at det er knallhard konkurranse i ekportørleddet. Bravo prøver å være den beste på kostnadseffektivitet. Det er det leddet vi har størst påvirkning på, siden vi må være konkurransedyktig på både innkjøpssiden og salgssiden.
Samtidig som resultatet ble redusert, ble også utbyttegrunnlaget magrere. Mens Bravos eiere, som er de ansatte i selskapet, i fjor kunne nyte et utbytte på 13 millioner kroner, ble det i år 6,3 millioner kroner på deling.
– At en klarer å sitte igjen med en margin på 50 øring i snitt i denne type selskap skal en ikke dramatisere, men heller være positiv til, mener han.
Grei lønnsomhet
Så langt i 2018 ser det imidlertid lovende ut for Bravo.
– Hittil i år har vi hatt OK volum og grei lønnsomhet, supplerer Myklebust.