Sølvtrans’ nybygg «Ronja Explorer» er leid ut for fem år til duoen SinkabergHansen og Emilsen Fisk.
Det opplyser brønnbåtrederiets flåtesjef, Petter Gunnarstein, til iLaks.
– Vi har hatt en dialog en stund, forteller han. – Vi har hatt «Ronja Ocean» der oppe, og så kommer de tilbake og trenger mer kapasitet med tanke på det nye regelverket som kommer på plass frem mot 2021.
Champagne
Avtalen ble inngått i Sølvtrans’ lokaler ved munningen til Ålesund havn onsdag. Gunnarstein ønsker ikke å kommentere hvor stor beløpsmessig ramme avtalen har.
– Det ønsker jeg ikke å kommentere, men det er en god avtale. Vi ringte i skipsklokken og spratt champagne her på kontoret i går, gliser Gunnarstein.
– Er en femårig avtale standard for Sølvtrans?
– Vi har avtaler på fem, seks, åtte og ti år, sier konsernsjef og reder Roger Halsebakk.
Under bygging
«Ronja Explorer» er for tiden under bygging ved et verft i Tyrkia, og skal utrustes ved Aas Mek. Verksted på Vestnes. Båten vil, etter avtalen, leveres 15. april 2019.
– Avtalen er viktig for oss. Vi bygger båter for fremtiden. Og den er viktig for oppdretterne siden de vil ha båter for å møte fremtidig regelverk, sier Halsebakk.
Grunn
Brønnbåten har en lastekapasitet på 2.500 kubikkmeter. Den er bygget over samme lest som 1.800 kubikkmeters «Ronja Challenger», men er noe bredere. Designet er utarbeidet sammen med Aas Mek. Verksted.
– Den er forholdsvis grunn, fem meter dyptgående når den er lastet. Det gjør den godt egnet til å frakte smolt. Smoltanleggene ligger gjerne ved elvemunninger i Norge og i «loch’ene» i Skottland – og de er grunne, forklarer Halsebakk.