Lerøy registrerer endringer hos sluttkundene.
– Merkervarebygging angår ikke bare konsumentene. Det er heller ikke bare noe marketingavdelingen driver med. Det er et verdikjedeanliggende.
Det sier bergenseren Pål Erik Michelsen, leder for brands og merkevarer i Lerøy, under den årlige Solstrand-konferansen til EWOS. Møtesalen på spahotellet er smekkfull av et publikum som ikke først og fremst er salgsrettede, men snarere har sitt fokus på produksjon – oppe i verdikjeden.
Bevisst
Han har fartstid i Dale of Norway og Marine Harvest og har klare meninger om merkevarer.
– Merkevarebygging gjelder å være bevisst det en driver med. Du må kommunisere med de som kjøper produktet, sier Michelsen, og drar så et illustrerende eksempel: Helly-Hansen skulle introdusere en hvit seilerjakke i det amerikanske markedet. De siktet på det eksklusive seilermiljøet på den amerikanske østkysten, men endte opp som leverandør for det urbane rappermiljøet.
Skivebom på målgruppen.
Trend
Matetterspørselen har drivere som smak, helsegevinst, trygghet – og convenience – at det lar seg gjøre å lage dette.
– Hvis du trenger hammer og sigd for å sløye fisken kommer du ikke inn, sier han, men påpeker at sunnhettrenden, særlig blant mannlige konsumenter, ikke står like sterkt som tidligere.
– Millennials, de som er født mellom 1981 og 1999, er nå verdens største konsumentgruppe. De er en krevende gjeng. De er online hele tiden. De vil ikke bli snakket til, de vil bli snakket med. De elsker synlig konsum og bryr seg om det de konsumerer – det må være bærekraftig, sier han, og legger raskt til: – Det er vi opptatt av. Vi har alle muligheter for å få disse menneskene ombord.
På nett
Måten Lerøy når disse er ved å bruke kommunikasjonskanaler på nett – som Facebook og Instagram.
– Vi prøver etter beste evne og synes vi er på god vei.
– Den jevne familie rullerer på ti middagsmåltider. Åtte av disse har en hatt siden 80- og 90-tallet. Det er ikke lett å endre matvaner, bemerker han.
For å påvirke matvalgene søker Lerøy sponsorater innen idrett, blant annet av skøytelaget og Brann.
– På våre sponsorater er vårt fokus at utøverne er unge. Når det gjelder Brann, er det primært Brann Akademiet vi søker.