– Brønnbåter er blitt et viktig satsingsområde for oss

Nyheter
2225

Strategiske veivalg snudde offshore-tunge Havyard.

Onsdag måtte Simek i Flekkefjord si opp alle sine ansatte. For et par uker siden måtte Kleven refinansieres og se Kleven-familien se sin eierposisjon vannes ut til 20 prosent. Norske verfts tunge satsing på supplybåter har rammet mange hardt.

En annen verftsgruppering, Havyard, har også vært gjennom en nær-døden-opplevelse de siste årene, men har etterhvert fått skikk på både ordrebok og aksjekurs.

Arbeidsbåter
En av nøklene bak snuoperasjonen har vært satsingen på båter til fiskeri og havbruk.

Torsdag overleverte Lasse Stokkeland, verftsdirektør ved Havyard Leirvik, sin andre arbeidsbåt til skotske Inverlussa Marine Services, 25,5 meter lange «Kiera Fiona».

– Er arbeidsbåter blitt et satsningsområde for Havyard?

– Vi hadde kapasitet og kunnskap, og vi vil bygge arbeidsbåter i fremtiden. Vi har muligheter for det fram til sommeren. Men deretter er det fylt opp. Vi har fått kontrakt på åtte ferger, en tråler og verdens største brønnbåt, «Ronja Storm», forteller Stokkeland til iLaks.

Komplekse
– Skroget til «Ronja Storm» kommer til Leirvik seint på høsten neste år. Det første fergeskroget kommer ved nyttår, forklarer han.

«Ronja Storm» vil bli 116 meter lang. Brønnbåtene nærmer seg offshorebåtene i både størrelse og kompleksitet. Det er blitt god butikk for skipsbyggerne. Etterspørselen er høy. Det merker Havyard-direktøren.

– Brønnbåter er blitt et viktig satsingsområde for oss og gir god verdiskaping. Vi bygger skrogene i Cemre i Tyrkia, så vi har god kontroll på hele verdikjeden. Det gir oss muligheter til å være konkurransedyktige.

Nær døden
Men det har ikke bare vært solskinnsdager de siste årene.

Aksjekurs for Havyard de siste fem år.

På to år, fra sommeren 2014 til 2016, falt aksjekursen i det børsnoterte Havyard-konsernet med 92 prosent. Verftsgrupperingen, som i likhet med mange andre hadde basert seg på offshorebåter, så døden i hvitøyet i det oljeprisen gikk i kjelleren.

Men etter det har selskapets aksjonærer fått en uventet luftetur. Børskursen er nær syvdoblet. Det vitner om feite ordrebøker og fornyet fremtidstro.

Stokkeland vil imidlertid ikke kommentere himmelferden på børsen.

– Vi vil ikke tolke så mye om den aksjekursen, humrer han.

Verftet i Leirvik er bare en del av Havyard-konsernet, som består av fem divisjoner: MMC, Norwegian Electric System, Design, og HPR som produserer tjenester til andre verft.