Alexander Kristoff (30) og Edvald Boasson Hagen (30) er Norges desidert to største profiler under sykkel-VM i Bergen som starter i morgen. Nå drømmer de om et norsk profflag i sykling, gjerne sponset av norske oppdrettere.
Alle øyne i sykkelverden er rettet mot Bergen fra 16-24. september. I tillegg til de som tar turen innom byen, forventes det 300 millioner TV-seere. Høydepunktet er fellesstarten 24. september, og der stiller både Alexander Kristoff og Edvald Boasson Hagen.
Kristoff vant i 2015 det prestisjetunge rittet Tour of Flanders, men får endelig sykle på hjemmebane. Sist VM ble arrangert i Norge var helt tilbake i 1993 i Oslo.
– Jeg gleder meg. Det blir kult, og er vel eneste gangen i karrieren jeg får kjøre VM på hjemmebane. Jeg kommer til å bli huske det for resten av livet, sier Kristoff til iLaks.
Ønsker norsk profflag
Nå håper han på et norsk profflag i sykling.
– Det har vært lenge snakk om å etablere et norsk profflag. Man må få inn en sponsor som er villig til å betale, det koster fort 100 millioner i året å ha et godt sykkellag. Det er ikke billig, sier han.
Kristoff mener også selskaper innen oppdrettsnæringen bør se på muligheten.
– Vi har noen aktører som har muskler til å klare det, men det er vel enda et lite stykke unna at det skjer. Men det hadde ikke vært noe som er kulere enn det, enn å få avsluttet karrieren på et norsk profflag.
Kristoff får støtte av en annen sykkelstjerne, Edvald Boasson Hagen. Boasson Hagen har blant annet vunnet etapper under Tour de France, verden største sykkelritt.
– Ja, det kan absolutt funke. Det hadde vært veldig bra hvis en norsk sponsor kunne gått inn og sponset.
– Hvorfor tror du ikke noen aktører, for eksempel innen oppdrettsnæringen, har blitt fristet av av ideen om et norsk profflag?
– Det har ikke vært noen tidligere som har gjort det, og de tør kanskje ikke å gå inn på grunn av det er store penger. Men man får mye igjen tør jeg si, selv om jeg ikke er noen markedsdirektør. Se på Tour de France, tre uker med dekning over hele verden. Det burde absolutt komme et norsk profflag, sier Boasson Hagen.
Salmon Hill
En aktør som har turt å satse på sykkelsporten, er Norges sjømatråd, som er generalsponsor for sykkelforbundet og sykkel-VM.
Under sykkel-VM i Bergen vil selskapet være godt synlig og er representert med seks ansatte.
En av disse er Bjørn-Erik Stabell, bransjeansvarlig for laks og ørret i Norges sjømatråd. Han forteller at de vil ha en stor lastebil stående i sentrum under hele arrangementet.
– Visjonen til den er å gi synlighet til havbruksnæringen. Her vil publikum blant annet få prøve i lastebilen hvordan det er å sykle opp Salmon Hill, sier han.
Salmon Hill som han snakker om, er en avgjørende stigning i fellesstarten fra Landås mot Ulriken. En stigning som kort sagt kan beskrives som krevende med sine 1,5 kilometer og 6,4 prosent stigning.
En utfordring Stabell selv tror han skal få prøve.
– Den bakken er beinhard. Jeg hører rykter om at jeg skal bli sendt ut til den. Jeg er glad jeg bare må sykle den en gang.
Men i motsetning til Stabell, skal Kristoff og Boasson Hagen sykle samme bakke hele 12 ganger under fellesstarten.
– Jeg ser ikke på meg selv som favoritt. Den bakken er ikke lett, den Salmon Hill bakken. Det spørs om jeg er sterk nok til å henge med Sagan og de der guttene, de er normalt hakket sterkere i bakken. Men det er et stykke fra bakken til mål, det kan være til fordel for meg. Men det er mye som skal gå i min favør om jeg skal vinne, sier en realistisk Kristoff.
Boasson på sin side tror han kan hevde seg.
– Jeg har absolutt muligheter, og kjørt bra i det siste. Jeg håper formen fortsatt skal være bra, og att den holder til neste uke. Løypen kan passe meg ganske meg bra, også bakken. Men når man har kjørt den 12 ganger så blir den selvfølgelig hard, sier han.
Men han legger til at det er tusen ulike scenarioer som kan skje under løpet, og at han må se hvordan bakken blir kjørt av de andre etterhvert som løpet skrider frem.
Hyller samarbeidsavtale
Et scenario som er avklart for lengst, er at sykkel-VM starter i morgen. Harald Tiedemann Hansen, sykkelpresident og sjef for sykkel-VM, melder at det rigges til og som han sier:
– Det ser fantastisk ut.
I 2016 tegnet sykkelforbundet og Norges sjømatråd en samarbeidsavtale som strekker seg fram til 2018. Norsk laks har stått i sentrum under blant annet Tour of Norway, Tour de Fjords, Tour of Norway for kids og nå altså sykkel-VM i Bergen.
Et samarbeid Tiedemann Hansen håper blir forlenget.
– Det vil vi mer enn gjerne, samarbeidet har vært utrolig spennende så langt. Vi har fått til veldig mye bra sammen. Sjømatrådet har vært proaktiv, og utrolig flinke med nye ideer. De har vært veldig synlige. Jeg håper inderlig på videre samarbeid også etter VM. Vi kan få til mye bra sammen, sier Hansen.
Tiedemann Hansen som selv vært en aktiv syklist fra 1970 til 1980 og leder av sykkelforbundet siden 2008, sier Sjømatrådets inntreden har vært et friskt pust.
– Vi har ikke vært bortskjemt med den type aktører, som har både ressurser og visjoner på hvordan ting skal være. En aktør som Sjømatrådet er utrolig viktig for å videreutvikle sporten. Hvis vi kan finne en felles plattform sammen med dem, så er det verd å satse videre på sykkel. Vi kan promotere laks og sjømat på en god måte.
Han beskriver de siste ti årene som «eventyrlige».
– Hvis du ser på de ti siste årene har det vært en drøm å være sjef for sykkelsporten.
Også Tiedemann Hansen mener at et norsk profflag med oppdrettere i ryggen kan være en god ide.
– Jeg tror det vært veldig bra for norsk sykkelsport, og ha en enorm markedsmessig verdi for næringen. Det er mange som følger med på sykkel, det blir vist på TV i svært mange land. Det er en veldig lang sesong. Det er mange timer med dekning hvor navnet til sponsorer blir gjentatt. Det er absolutt noe å tenke på å vurdere, sier Hansen.
Laksetrøye
En av ideene er en laksetrøye under årets VM, som går til de mest aktive rytterne i fellesstartene. Etappens mest aktive rytter er den som har bidratt til å kjøre offensivt gjennom løpet.
– Vi har en laksetrøye til den mest aktive rytter i alle fellesstartene. De mente det var helt umulig å få til. Men det har Harald Tidemann & Co fått til, roser Stabell.
Som ikke vil spå noen forhåndsfavoritter om hvem som blir den mest aktive rytteren i feltet.
– Jeg skal ikke hive meg inn på å tolke hvem som har mulighet der, det er ikke helt mitt område.
Men som likevel er blitt bedre kjent med sykkelmiljøet det siste året.
– Jeg må innrømme at i løpet av det året jeg har lært sykkelmiljøet å kjenne, jeg er fryktelig imponert. Det er veldig fine mennesker både på dame- og herresiden. De er utrolig lett å ha med å gjøre, jeg er søkkimponert.
Har merket endringer
Bjørn-Erik Stabell sier det enda er litt tidlig å snakke om å forlenge samarbeidet med sykkelforbundet, men sier det vil være en evaluering etter sykkel-VM.
Han er uansett veldig fornøyd med avtalen.
– Vi får profilert oss godt på TV. Det er fantastisk reklame for havbruksnæringen. Samarbeidet har vært veldig bra. Sykkelforbundet har strekt seg veldig langt.
– Hvorfor akkurat sykkelsporten?
– Det er et veldig godt spørsmål. Sykkelsporten viser frem Norge på sitt aller beste, ikke bare et lite geografisk området. Det så vi under Arctic race. Det foregår der ute hvor menneskene bor utenfor Oslogryten, og viser fram kysten. Det passer oss veldig godt. Videre har jo sykkelforbundet gjort en stor satsning, og fått frem Kristoff og Boasson blant andre. Nye talenter kommer frem, og matcher havbruksnæringen, som lykkes i det man gjør. Den siste linken er at toppidrett krever godt kosthold. Veldig mange av de spiser veldig mye laks, som er viktig for toppidrettsutøvere.
Både Kristoff og Boasson er takknemlig for avtalen.
– Det er viktig med sterke aktører i ryggen. Alle lag må bli støttet av sponsorer for at ting skal gå rundt, og det blir bedre rammevilkår da. Det har vært flott for sykkelforbundet, og det merker vi på kvaliteten.
– Har du noen konkrete eksempler på hvordan du har merket bedre kvalitet?
– Bare med antall støtteapparat, det er blitt flere. Hotellstandarden er også blitt bedre. Man merker forskjell på 4-5 stjerners hotell sammenliknet med 2-3 stjerners. Mat og avslapping i forkant av et mesterskap er viktig. Sover du bedre om natten, har du mer krefter om dagen. Samt vi har nok mekanikere til syklene, slik at de er i tipptopp stand. Også har vi nok massører for restitusjon, slik at vi blir klar til løpet. Jo bedre økonomi, jo proffere er opplegget, sier Kristoff.
Kristoff legger ikke skjul på hvilken mat som er en av favorittene.
– Vi spiser en del laks i kosten, under fiskemiddag er det typisk laks som vi spiser. Det er den fisken jeg liker best.
Også Boasson Hagen sier det er viktig med en stor aktør som Norges sjømatråd, og mener det er avgjørende for eksistensen til et landslag.
– Det er veldig godt. Vi hadde ikke kunne hatt et landslag uten gode aktører bak. Det er veldig positivt, og en stor aktør gjør det mulig å gjennomføre ting, sier Boasson Hagen.
Bedre omdømme
Syklingen har tidligere slitt med omdømme gjennom tunge dopingsaker, men de siste årene har situasjonen forbedret seg kraftig. Oppdrettsnæringen selv har vært opptatt av å styrke sitt omdømme.
Men Bjørn-Erik Stabell sier han ikke har tenkt på den koblingen, selv om han registrerer det har vært gjort et formidabelt arbeid innenfor sykkelsporten.
– Vi er ordentlig imponert over den jobben de har gjort, og at de har vært så tydelig på det med nulltoleranse. Det har vært beinhardt fokus på problematikken. Vi har faktisk en klausul om at skulle doping bli et problem, så kan vi trekke oss ut. Det sier litt om hvor alvorlig de tar dette, avslutter han.