Det koker i servicebåt-leddet for oppdrettsnæringen.
Det skorter ikke på investeringsviljen til norske fiskeoppdrettere og servicerederier. For tiden er hele 39 arbeidsbåter under bygging ved norske skipsverft. Ingen andre fartøysgrupper er så rikt representert i ordrebøkene.
Det viser en oversikt utarbeidet av Maritimt Magasin.
Inntil 800 mill
Dette kan tyde på en samlet ordrebeholdning et sted mellom 600 og 800 millioner kroner, ifølge beregninger gjort av iLaks.
Flest båter i ordre har Grovfjord Mekaniske Verksted i Sør-Troms. Med sine 12 båter, fordelt mellom arbeidskatamaraner og røkterbåter (hvorav én er elektrisk drevet), har bedriften en solid markedsandel i dette segmentet.
«Pompel» og «Pilt»
Den lokale oppdretteren Salaks har for tiden tre båter under bygging ved Grovfjord Mekaniske Verksted, under navnene «Pompel» og «Pilt» (den siste har ikke fått navn). De øvrige ordrene ved verftet er lagt inn av Cermaq, Eidsfjord Sjøfarm, Ballangen Sjøfarm, Wilsgård Fiskeoppdrett, Wenberg Fiskeoppdrett og Nord Senja Laks.