Når juli starter, må alle yrkesbåter kunne dokumentere sikkerhetsrutinene om bord. Hvis ikke risikerer fartøyene å seile ulovlig.
Minst 7000 mindre yrkesfartøy må fra lørdag ha dokumentasjon i orden.
– Vi har vært tydelig på at 1. juli er fristen for å ha sikkerhetssystemene på plass, sier Geirmund Eikje, underdirektør i Sjøfartsdirektoratet.
For å hindre at de samme feilene gang på gang førte til nye ulykker på mindre skip, foreslo Sjøfartsdirektoratet i høst strengere krav til sikkerhetsstyring. Ved årskiftet ble forslaget innført og fra juli er det ingen vei utenom.
Nå må alle næringsfartøy ha systemer for sikkerhetsstyring på plass. Dersom sikkerhetsrutinene ikke kan dokumenteres, risikerer skipperen å seile ulovlig.
Det vil kunne bli uanmeldte tilsyn for å se at alt er i orden. Men i første omgang er det ikke snakk om andre sanksjoner enn pålegg om å få prosessen ferdig.
– Påleggsfristen vil differensiere etter hva inspektørene finner. De som ikke har løftet en finger for å komme i gang, vil få en kortere frist enn de som har begynt å få systemene på plass. Nå har alle hatt en halvt år på seg, så det er en forventing om at de bør ha begynt.
Sjøfartsdirektoratet har godkjent 16 private foretak til å utføre tilsyn. Disse er sentrale for kontroll om kravene oppfylles på fiskefartøy og lasteskip under 15 meter.
Enkel håndtering
Fra nå gjelder kravet for laste- og fiskefartøy under 500 bruttotonn, mindre passasjer- og rorskip, samt utenlandske skip som opererer i norsk territorialfarvann.
– Før båten settes i operasjon må systemet på plass. Men dette skal være systemer tilpasset den enkelte båten. En liten sjark med en mann trenger ikke hyllemeter med permer. Dette skal være lett håndterbart.
Sjøfartsdirektoratet håper dette gir utslag i ulykkestatistikken.
– Det er fortsatt altfor mange ulykker blant sjøfolk. Spesielt på små fiskebåter. Dette vil vi til livs, og håper noen enkle knagger for økt sikkerhetsfokus fanger opp farer som kan unngås. Men vi er likevel spent på hvordan dette vil påvirke holdningen til sikkerhet om bord, påpeker Eikje.
Vil bistå
Dokumenteringen av rutiner skal hindre personskader, tap av menneskeliv og unngå skade på miljø og materielle verdier.
Rederiorganisasjonen Kystrederiene har lansert en pakkeløsning som skal hjelpe rederiene som seiler langs kysten. Også andre aktører som NTS Management har utviklet en pakke som inkluderer beredskap, opplæring, avviksbehandling og vedlikehold, som enkelt skal kunne implementeres.
Kystrederiene har 130 medlemsfartøyer som må forholde seg til nye regler, men henvender seg nå til alle små yrkesbåter.
– Noen har dette på plass allerede, mens andre ikke har det. Gjennom vårt datterselskap Nautilus Sjø har vi lang erfaring med implementering av sikkerhetsstyringsystem, så det blir spennende å se hvor mange som vil benytte seg av tilbudet, sier næringspolitisk rådgiver Kenneth Erdal i Kystrederiene.
– Vi har ikke opplevd noe rush enda.