– Spania har 46 millioner mennesker. De spiser masse fisk. De spiser 43 kilo per capita – hele 29 kilo mer enn en tysker, sier Hildegunn Fure Osmundsvåg.
Spania er et viktig marked – det niende største enkeltmarkedet for norsk laks.
– Men jeg vet godt at Polen og Danmark er markeder som laksen går gjennom, sier den tidligere lakseeksportøren fra Coast Seafood.
Nordfjordingen Hildegunn Fure Osmundsvåg er Norges fiskeriutsending til Spania på fjerde året, og er bosatt i Madrid med mann og tre barn.
Viktigst
Norge eksporterte 66 sjømatarter i fjor. Laks er klart viktigst, men salgsvolumet er fallende i en rekke markeder.
– Konsumet i Spania har gått ned med 24 prosent i 2016, sier Fure Osmundsvåg. – Det er utfordringer på konsum, ikke bare i Spania, men også mange andre land, medgir hun.
I det spanske markedet er kjøpekraften presset. Økte fiskepriser gir utfordringer med en arbeidsledighet på formidable 24 prosent blant alle unge mellom 16 og 24 år.
– Men så skal det sies at det er mye korrupsjon og svart arbeid – man har inntekt likevel, skynder hun seg med å legge til.
Bekvemmelighet
– Hvorfor spiser de laks sammenlignet med annen sjømat? spør hun, før hun selv svarer:
– Laksen scorer bedre på bekvemmelighet. Den er veldig synlig i media. Den foretrekkes til både hverdag og helg. Generelt har laksen en veldig høy preferanse hos spanjolene. Faktisk scorer den høyere enn for eksempel Sverige.
Men laksekjøperne er ikke nødvendigvis lojale.
– Laksen er mye mindre synlig i butikkene enn før. De gir den mindre hylleplass – en konsekvens av høy pris og redusert tilgjengelighet. Så kan en forstå det når en laks koster 11 euro per kilo, mens lysing koster syv euro for kiloen. For laksen er i konkurranse med mange andre arter. Det er ikke gitt at forbrukeren kjøper den uansett, påpeker Fure Osmundsvåg.
Dominans
I Spania er distribusjonen dominert av én aktør.
– Hele 41 prosent av distribusjonen går gjennom Mercadona som er en supermarkedgigant. Du blir sårbar i markedet hvis de velger å ikke satse på laks, sier hun, og fortsetter: – Omdømmeproblemene i Norge når spanjolene også. Det er negative stemmer ute i markedet, og de er ikke så unyanserte, advarer hun.
– Men jeg har fått penger til å bruke penger på tv-reklame, sier Fure Osmundsvåg avlsutningsvis.
Høye laksepriser gir økte budsjetter, og nå krysser både hun og eksportørene fingrene for at denne investeringen vil kaste av seg fremover.