Til gjengjeld tar Salten N950, som er et selskap i Salten Aqua-konsernet, sikte på å kjøpe over én million kasser årlig.
– Vårt behov vil i år passere én million isoporkasser, sier Johan Edvard Andreassen som i år kommer til å sende ut 24.000 tonn fersk laks fra øysamfunnet.
Fakta
- Har de 10 siste årene femdoblet trafikken
- Anslag for de 10 neste årene er en tredobling
- Erfaringsmessig slaktes 40% første halvår og 60% i andre halvår.
- Problemer med fulle ferger siden nov/des 2015.
- Planlagt volumøkning er helt avhengig av økt fergefrekvens/materiell.
Kassefabrikken på 3.000 kvadratmeter ligger vegg-i-vegg med slakteriet. En transporttunnel mellom byggene gjør kassetransporten til en lek.
Gevinster
– Tidligere har vi fått kassene inn til øya utenfra. Nå tilsvarer 50 vogntog med kasser ett vogntog med råstoff til kasseproduksjonen. Det letter ikke bare på trykket til et til tider overbelastet fergesamband, men gir også miljømessige og transportøkonomiske gevinster, sier Johan Edvard Andreassen.
Under hektiske perioder går det 5-7 vogntog med nyslaktet laks ut fra det lille øysamfunnet hver dag. Isoporkassene, som ble hentet fra Løvold Industri, utgjør et stort volum og fører til større belastning på ett fergesamband som til tider er sprengt.
Hjørnesteinsbedrift
– Siden isopor består av 98 prosent luft sier det seg selv at vi ikke så mange vogntog med råvarer ut hit for å kunne produsere kassene, sier Andreassen.
Etableringen av kassefabrikken er svært positiv for det lille øysamfunnet med 260 innbyggere. Nå arbeider det 53 personer på lakseslakeriet Salten N950. Nå har ytterligere tre personer fått jobb på kassefabrikken.