– Det var mye bedre enn å sitte på skolen

Nyheter
1752

Et vidt spekter av bedrifter og forskningsmiljø sto på timeplanen da elevene ved VG2 akvakultur på Nord-Troms vgs. skole var på rundreise i Tromsø-området nylig.

Bedre enn skole
– Det var veldig lærerikt og mye bedre enn å sitte på skolen. Vi lærer mer om bedrifter, prosjekter og forskning når vi drar ut og ser hvordan ting skjer, sier Chris Pedersen (17) og Kevin Karlsen (17) fra Tromsø. De er begge elever ved VG2 akvakultur ved skolen på Skjervøy, og svært fornøyd etter den tre dager lange rundturen.

Det ble selvfølgelig besøk hos potensielle lærebedrifter for de 13 elevene, som snart skal søke seg læreplasser. Denne gangen var det Skardalen Settefiskanlegg, Lerøy Aurora og SalMar Nord som fikk besøk av gjengen fra Skjervøy. Faglærer ved VG2 akvakultur, Leif- Peder Jørgensen, mener det er viktig for eleven å besøke bedriftene.

– Det er viktig for elevene å gjøre seg kjent, spørre og få kontakt med bedriftene med tanke på læreplasser og fremtidig jobb.

Tok blodprøver
Noe som definitivt fenget elevene var besøkene ved forskningssentrene til Akvaplan Niva, Nofima, Senter for marin akvakultur og Havbruksstasjonen i Tromsø. Her fikk de blant annet innblikk i avlsarbeid på rognkjeks, fôringsforsøk og ulike oppdrettsprosjekter. Ved Havbruksstasjonen i Tromsøs anlegg i Kårvika fikk elevene dessuten selv være med å kjøre tester på smolt.

Ved Havbruksstasjonen i Tromsø fikk elevene fikk ta blodprøver for å sjekke smoltifisering hos fisken. Foto: Privat

– Det er et hav av muligheten, også innenfor forskning tilknyttet oppdrett. Det er nyttig og lærerikt å se hvordan de forsker på avl av fisk og fôr. Vi fikk også være med å ta blodprøver av fisk for å sjekke smoltifisering hos fisk, forteller de.

– Det er en næring som vokser og det trengs rekruttering til forskning innen oppdrett. Noen av oss har tenkt å studere videre etter fagprøven, fortsetter Kevin. Han er en av dem som vil fortsette med studier etter fagprøven, og vurderer å studere havbruk og ledelse. Men først skal de ta fagbrev, og guttene har allerede sett seg ut hvor de ønsker læreplass. Kevin vil til Lerøy Aurora i Tromsø, mens Chris velger Eidsfjord Sjøfarm sitt anlegg i Nord-Troms.

Hos Akvaplan Niva fikk elevene se hvordan det ble forsket på oppdrett av rognkjeks.

Krav til lærlingene
– Forskning er et viktig spekter innen havbruksnæringen, hvor det skjer enormt mye. Det er viktig at elevene får se hva som skjer også innen forskning, sier Jørgensen.

Han legger til at flere av forskningsstasjonene de besøkte tar imot lærlinger.

– Det var derfor viktig at elevene fikk se hvilket spekter av muligheter de har, og hvilke krav og forventninger det stilles til lærlinger. Men det er også viktig at elevene viser engasjement ovenfor aktørene og får kontakt med bedriftene.

Dette er en årlig rundtur til aktuelle bedrifter og forskningsmiljø i Tromsø, og Jørgensen ser seg godt fornøyd med turen og opplegget disse tre dagene. Tilbakemeldingene fra elevene var entydig positive.

– De synes det var mye mer lærerikt enn å sitte på skolebenken. Vi har ikke sjanse å gi elevene å gi elevene samme informasjon ved vanlig undervisning. Jeg er overbevist at det er nyttig å komme seg ut, at elevene får se hva som skjer ut i bedriftene, spørre og bli kjent med næringen, sier Jørgensen.

Levende lagring av snøkrabbe, ved Havbruksstasjonen i Kårvika, var både interessant og lærerikt.

– Dette er ikke søppel
– Vi fokuserer på at dette ikke er søppel, og skal heller ikke behandles deretter. Det forteller Arild Karlsen, som er driftsleder hos Akva-Rens prosessanlegg i Djupvik i Nord-Troms. De hadde besøk av elevene fra akvaklassen fra Skjervøy, som ville lære mer om biprodukter og hvordan biprodukter og ensilasje utnyttes.

– Vi er glad for at skolen har et fokus på biprodukter, som også er en betydelig del av fisken. Dette skal også tas vare på, på en forsvarlig måte, forteller han videre. Anlegget, som ligger i Kåfjord i Nord-Troms, tar imot ensilasje, prosesserer, konserverer og selger marine biprodukter, som fett, olje, eller konsentrat.

Jørgensen mener det er viktig at elevene får lære om ulike aspekter innen havbruksnæringen, også om hva som skjer med fiskeavfall og død fisk av blant annet laks.

– Det er viktig for elevene å se at biprodukter fra laks og hvitfisk er råstoff som skal behandles videre, og det er nyttig å se hva som skjer med det i en videre prosess. Når elevene ser dette i praksis skjønner de viktigheten av rett PH i ensilasje og at det ikke kommer taurester og annet uønsket som kan ødelegge utstyret i den videre prosessen. Dette er en ressurs som det vil være stort fokus på fremover og vil bli et verdifullt råstoff, sier Jørgensen.

Kvalifikasjoner
Underveis fikk Karlsen mange positive tilbakemeldinger fra elevene på det Akva-Ren driver med ved fabrikken i Djupvik, og de kom med mange spørsmål rundt anlegget og muligheter for fremtidig jobb der. Han forteller at de fleste lurte på hvilke kvalifikasjoner som kreves for å jobbe ved prosessanlegget.

– Til dags dato har vi rekruttert i nærmiljøet med opplæring internt i bedriften, men jeg tror nok på sikt at det vil bli et større behov for mer spisskompetanse innen denne næringen, sier han.

I dag har bedriften ingen lærlinger, men han tror det vil komme etter hvert.

Karlsen kunne fortelle elevene at i dag er minimumskravet at man har lov å kjøre truck og traktor.

– Ja, og godet humør da, alt annet er bare et pluss.

Driftsleder Arild Karlsen synes det er bra at skolen har fokus på biprodukter.