Raskt økende kjøpekraft gir kinesisk etterspørselsvekst etter luksusfisk

Nyheter
812

Diplomatiske signaler om en nært forestående gjenåpning av Kinas volummarked for sjømat har fått både eksportører, oppdrettere og aksjespekulanter til å øyne store muligheter for norsk oppdrettslaks.

Asbjørn Warvik Rørtveit, ansvarlig for markedsinnsikt ved Norges Sjømatråd, demper ikke optimismen.

Øker raskt
– Kjøpekraften i Kina øker raskt. Fra 2010 til 2015 økte lønningene med 67 prosent. Kinas middelklasse vokser, sier han under dagens North Atlantic Seafood Conference i Bergen.

Tidligere idag opplyste fiskeriminister Per Sandberg at han planlegger et statsbesøk til Kina i mai. Dette kan bli sentralt for å fjerne en del av de handelshindringene som fortsatt foreligger mellom Norge og Kina.

– Vi har alle hørt om det massive markedet i byer som Beijing og Shanghai. Men det er flere titalls byer i Kina med mer enn en million innbyggere, noen av dem har mer enn ti millioner innbyggere, forteller Warvik Rørtveit.

Luksus
– Sjømat generelt blir sett på som luksus i Kina. Særlig fisk fra havet. Med økt kjøpekraft ser vi at kinesiske forbrukere trader opp – de kjøper mindre billig ferskvannsfisk og mer sjømat fra havet, legger han til.

Etter flere tunge mattrygghetskandaler de siste årene er mattrygghet den enkeltstående viktigste faktoren kinesiske forbrukere vektlegger.

– De har liten tiltro til sjømat fra Kina, og desto mer tillit til importert sjømat.

– I Kina handler alt om ferskhet. De liker å kjøpe fisken levende i våtmarkeder, sier han, og viser til medieoppslag hvor levende smågriser leveres, via e-handel, på døren til kunder.