De tre siste årene har Moen Marin levert flere nye arbeidshester til avlselskapets sjøbaserte virksomheter. Nå er det et enkeltskrogsfartøy på 10,65 meter som skal bistå med ny kraft og fleksibilitet for AquaGen AS.
Fakta
- Lengde: 10,65 meter
- Bredde: 5,0 meter
- Drivstofftanker: 2m3
- Motoreffekt: John Deere 6068, 265 hestekrefter
- Gir: Nogva HC168
- Propellanlegg: Nogva vribart 4-bladet anlegg, Ø900mm
- Kran: Palfinger 8501(M)A
- Capstaner: Tenfjord 3T og 1T
- Thrustere: 1 stk. Sleipner 40hk
- Navigasjon: Furuno
- Brannslokking i maskinrom: Inergen
- Fart: ca. 10 knop
- Konstruksjon: Marin Design
- Byggenummer: 160
- Leveringsdato: 06.02.2017
Byggenummer 160 fra Moen Marin er av modellen NabWork 1065. Dette er den foreløpig minste i selskapets portefølje av stabile og sikre arbeids- og servicefartøyer til havbruksnæringen.
Under dekk sørger 265 John Deere-hester for fremdriften. Nogva gir og vridbart propellanlegg fra Nogva, samt sidepropellere fra Sleipner sikrer krefter og fleksibilitet i røffe farvann. På dekk er den utrustet med en radiostyrt Palfinger-kran med en kapasitet på inntil 7,4 tonnmeter, samt tre- og ett-tonns nokker.
Navigasjonspakken leveres av Furuno, og inkluderer radar og kartplotter med integrert GPS, VHF, ekkolodd og autopilot.
I likhet med andre nybygg fra Moen Marin leveres énskrogeren med helisolert maskinrom for bedre arbeidsmiljø, helkledde innvendige rekker for enkelt renhold og desinfisering – og helsveisede spant for optimal styrke og soliditet. Førtøyets spesifikasjoner inkluderer også moderne systemer for deteksjon og alarmering ved brann og vannintrenging, brannslukkingsanlegg i maskinrom, redningsflåte for seks personer, WC og ekstra styreposisjon bak styrhus.