– Det er mitt livs verste mareritt, sier skipper Thomas Torrissen om de dramatiske timene der brønnbåten M/S Fisktrans forliste, og mannskapet på seks ble berget opp fra frådende hav i storm utenfor Steigen.
Han og mannskapet på seks kan ikke få takket redningsmannskapene nok for innsatsen, etter en aksjon der været var så dårlig at Sea King-helikopteret ikke klarte å heise dem opp fra dekk.
I stedet måtte de hoppe på hav etter tur, for så å bli heist opp – i mørke, med en bølgehøyde de anslår på mellom seks og åtte meter.
Etter å ha landet i Bodø, har turen gått til styreleder og daglig leder i rederiet, Mads Torrissen – mest kjent som styreleder i Bodø/Glimt. Her har de seks akkurat rukket å varsle pårørende om at alt gikk bra, da Bodø Nu møter dem.
Mistet styringen
Slik skjedde det:
Klokken halv fem om morgenen våkner Thomas Torrissen av en rutinealarm fra maskinrommet.
Han går opp til styrhuset, der styrmann Christine Møller er på vakt. Klokken fem mister de kontrollen over roret.
– Vi prøvde alt for å finne ut hva som var galt, men klarte ikke å finne feilen, sier Torrissen.
Den 59 meter lange og 960 bruttotonn tunge båten driver mot holmen Storskjerpa, i stor fart.
Hovedredningssentralen varsles om rorproblemene fem minutter over klokken fem.
– Det var bare å vekke mannskapet og forberede dem på at det kunne gå galt. Jeg prøvde å holde oss i ro med thrusterne, men det var sjanseløst.
Saken fortsetter under bildet.
Hardt vær
To redningsskøyter og et kystvaktskip setter kurs mot Fisktrans. Men da de kommer frem, ti minutter på seks, er været så dårlig at ingen av dem kan assistere havaristen. Sea King-helikopteret scrambles fra Bodø.
– Han var grim, sier Torrissen.
– Langt verre enn det som var meldt.
Mannskapet får hentet redningsdraktene og samles i styrhuset. Vannmengdene feier innover dekket på Fisktrans mens de avventer instruksene fra Hovedredningssentralen i Nord-Norge.
Klokken 06.40 får skipper Torrissen beskjeden: Været er for dårlig til at redningsmann kan heises ned på dekk.
– Hopp, for faen!
De må hoppe i sjøen.
– Det er det siste du har lyst til å gjøre, sier Torrissen.
En etter en tar de seg til babord side av dekk.
Hopper ned i de svarte vannmassene.
Deretter må de bare håpe at redningsmannskapene finner dem og får heist dem opp.
Torrissen har egentlig tenkt å hoppe sist. Men da han og Daniel Kristiansen står igjen, får han streng beskjed fra sidemannen:
– Du har en to måneder gammel baby hjemme, Thomas. Hopp, for faen!
Like etter tar ankeret tak i havbunnen. Fisktrans slenges rundt og Kristiansen mister øyekontakt med helikopteret i noen sekunder.
– Jeg lurte på hva i alle dager som skjedde. Etterhvert fikk jeg øye på lysene og forsto at jeg måtte komme meg til motsatt side av båten for å hoppe.
Ingen panikk
Samtlige seks berges opp i Sea King-maskinen.
– De er lang, de to-tre minuttene du ligger i havet, sier Torrissen.
– Hva tenker du mens du ligger der?
– Man rekker ikke å tenke så mye. Det går på instinkt. Det hele gikk så fort. Men helikopterturen til Bodø var lang. Da tenker man på de som er hjemme, sier han.
Klokken 07.50 lander helikopteret i Bodø, med alle seks i god behold.
Trygt på land, rundt frokostbordet i Torvgata, er han sjeleglad for at redningsapparatet er så profesjonelt som det er. Og at mannskapet hans beholdt roen i dramaet.
– Min bekymring var at de skulle få panikk. Men de gjorde alt rett. Jeg kan ikke få fullrost dem og redningsfolkene nok, sier han.
Saken fortsetter under bildet.
Ingen spørsmål
– Når man ligger i vannet i storm, da er man helt prisgitt at andre gjør jobben sin. De berget livet vårt, sier han.
De har så vidt begynt å reflektere over hva det er de har vært igjennom.
– Det tar nok litt tid før dette synker inn, sier Torrissen.
– Det er nå man ser for en verdi man har av denne opplæringen, skyter Rolf Skjelstad inn.
– På kursene vi har vært på er det mange som er redde for å hoppe. Her var det ingen spørsmål. Vi måtte bare, legger han til.
Fisktrans eies av Novita Rederi. Styreleder og daglig leder Mads Torrissen sier det er det mest dramatiske han har vært med på siden oppstarten i 2004.
– Man føler seg selvsagt ansvarlig når noe slikt skjer. Jeg har aldri vært ute for et sånt havari. Nå er jeg bare takknemlig for at alle ble berget.
Ved lunsjtider onsdag ble det klart at Fisktrans er gått ned.
Saken fortsetter under bildet.
Her er tidslinjen over aksjonen:
05.05: Første oppkalling fra brønnbåten «Fisktrans» til Bodø Radio. De melder om rorproblemer, og at de befinner seg nært land. Det er full storm i området.
05.07: Hovedredningssentralen kaller ut redningsskøytene «Det norske Veritas» fra Ballstad og «Skuld» fra Bodø, samt kystvaktfartøyet «Magnus Lagabøte». De setter full fart mot havaristen.
05.50: Det overhendige været gjør at ingen av de tre redningsfartøyene som nå befinner seg ved havaristen kan gjøre noe for å assistere. Sea King redningshelikopter fra 330-skvadronen i Bodø scrambles.
06.40: Redningshelikopteret er ved havaristen. Været vurderes som for dårlig til å sende ned redningsmann, og mannskapet på seks får beskjed om å hoppe i havet èn etter en, slik at helikopteret kan plukke dem opp.’
07.19: Alle seks er berget opp i helikopteret.
07.50: Redningshelikopteret lander i Bodø. Alle de seks fra «Fisktrans» er i god behold.
Kilde: Redningsleder Alf Hågensen ved HRS Nord-Norge.
Saken er gjengitt etter avtale med Bodø Nu