The Carbon Disclosure Project (CDP) er en non-profit organisasjon som løfter frem hvordan selskap rapporterer og jobber med miljøarbeid. Årets nordiske rapport har undersøkt 143 nordiske selskap, hvor Marine Harvest får skryt for sin miljørapportering. CDP forsøker å sette nasjonale hensyn og planer til side, og fokuserer på hvordan selskap håndterer karbonutslipp, energiforbruk og lignende. Rapportene er særlig myntet på investorer som ønsker å plassere verdier i bærekraftige selskap.
CDP er det eneste globale informasjonssystemet som selskaper, byer, stater og regioner kan bruke for å styre sine egne miljøpåvirkninger, og der investorer og kjøpere kan få tilgang til miljøinformasjon før de skal ta sine finansielle beslutninger.
– Vi er godt fornøyd med tilbakemeldingene gjennom årets GDP-rapport, som viser at vi tar de globale miljøutfordringene på største alvor i Marine Harvest. Vi har jobbet strategisk med miljøarbeid over lang tid, og vil selvsagt fortsette med det. I tillegg vet vi at laks er miljøvennlig mat, med langt lavere CO2-utslipp sammenlignet med kylling, svin og storfe, forteller Marine Harvests administrerende direktør, Alf-Helge Aarskog.
I årets gjennomgang av nordiske selskap kommer Marine Harvest best ut av oppdrettsselskapene, med karakteren A-. Kun ni norske selskap får karakteren A eller A-. CDP omtaler karakterene A og A- som lederrolle.
«Selskapets handlinger representerer de aller beste eksempler for meget moderne miljøforvaltning, gjennom risikoforståelse og muligheter knyttet til klimaendringer. Selskapet har formulert og implementerte strategier for å dempe eller kapitalisere på disse risikoene og mulighetene.»