Transportflyet Korean Air Cargo lander med et brak på Oslo lufthavn Gardermoen. Vingespennet vibrerer nesten umerkbart i det flyet treffer bakken. Om 30 minutter skal flybrett med 80 tonn fisk lastes ombord på flyet. Piloten, en koreansk mann i midten av tredveårene, nikker vennlig, men bestemt før han setter seg til rette med mannskapet og venter på at lastingen skal begynne.
I et kjølelager et steinkast unna klargjør en ansatt forsendelsen. Han tar imot fisken som skal fraktes og printer ut byggelister. Deretter bygges esker med laks på flybrett før de leveres til sjåfører som kjører den til flyet.
– Vi skreddersyr leveringer globalt etter kundens behov. Derfor jobber vi hele tiden med å finne nye løsninger, raskere ruter og kostnadseffektive måter å frakte sjømat på, sier Morten Würgler, sjef for Air Perishables i Schenker.
Kritiske feilprognoser
DB Schenker er en aktør innen land, sjø og flytransport både i Norge og i resten av verden. Betingelsene for å frakte ferskvarer med fly er mange, og Würgler beskriver det som en utfordrende og kompleks prosess.
– Vi finner ruten som passer best for fisken vi eksporterer. Det er et konstant puslespill fordi det er ulike krav på hver enkelt sending. Alle ønsker den raskeste og rimeligste leveringen, men det kan oppstå forsinkelser, sier han.
DB Schenker får bestillinger basert på salg kombinert med prognoser fra pakkeriene. Lasten sikres plass før den ankommer flyplassen, og dersom det ikke er plass på ønsket fly må Schenkers ansatte omrokere kapasiteten eller finne alternativer ruter.
– Situasjonen blir kritisk dersom prognosene slår feil fra pakkeriet eller eksportøren. Vi frakter for eksempel mye fet fisk til Asia, som i perioder er utfordrende. Fisken fra Sør-Norge slaktes dagen før fraktdato, og det hender vi må gjøre endringer i siste minutt, sier Würgler.
Kombinert med ufullstendig leveranseinformasjon, kan feilprognosene føre til at flyselskapene flyr med redusert vekt og dermed har mindre inntjening. Det er essensielt for flyselskapene å ha lønnsomme fly for å opprettholde rutenettet. For å forsikre seg om at pakkene når frem i tide, sporer Schenker forsendelsene. På den måten kan de følge laksen hele veien.
– Vi bruker selskap vi lever opp til våre kvalitetskrav, som innbefatter de har gode rutiner, er punktlige og gir oss sikret kapasitet gjennom hele året. Alle sendinger spores ved hjelp av et AVB-nummer på flyselskapenes hjemmesider. På den måten får vi tilbakemeldingene via deres system, sier Würgler.
Snartenkte avklaringer
Ola Ingebrigtsen, teamleder for Air Perishables i Schenker, understreker at forsinkelser er en utfordring i frakt av fersk fisk.
– Det kan skje at vi ikke får plass på flyene før det har gått to til tre dager. Vi har opplevd uvær i Amerika der forsendelse har stått flere dager uten å ha kommet seg til frem. Det gir store økonomiske konsekvenser. For å løse problemene må vi være snartenkte, sier Ingebrigtsen.
En løsning er ifølge Ingebrigtsen å finne nye ruter eller får fisken omdisponert til andre markeder mens den er i transitt.
– Dersom vi har en lastebil på vei til Amsterdam med avgang fra Schiphol, men flyplassen er stengt på grunn av uvær, kan vi omdisponere lastebilen til London og fly laksen derifra. På den måten kan vi levere lasten med en 6-timers forsinkelse, heller enn den opprinnelige forsinkelsen på 24 timer, sier han.
I 2015 åpnet Schenker et kjølelager ved Heathrow Airport. Her bygges fisken på flybrett før de leveres til respektive flyselskap før avgang. Kjølelageret gir dem et stort rutenett og mange daglige avganger til ulike destinasjoner.
Kontrollert kjølekjede
Likevel oppstår forsinkelser daglig, og det er avgjørende for Schenker å oppbevare laks i en ubrutt kjølekjede. Derfor overvåkes og reguleres temperaturen på flyet av pilotene under overfarten.
– Fisken skal oppbevares og sendes til oss på riktige temperaturer, og eksportøren må ha pakket varene i godkjent emballasje for flytransport, sier Ingebrigtsen.
For å unngå at kvaliteten på ferskvarene svekkes, går sjømaten rett på kjølelager når den ankommer destinasjon.
– Forsinkelser kan medføre utfordringer for importør, som ofte har solgt fisken videre, men med god informasjon går det ofte bra. Sjømat tåler forsinkelser om den blir transportert ved korrekt temperatur, avslutter Ingebrigtsen.
Til Korea på rekordfart
Dørene på flyet åpnes med et rykk. Menn ikledd verneklær har samlet seg rundt flyet mens de venter tålmodig på trucken som laster flybrettene inn i lasterommet. Innsiden av transportflyet er tomt, sett bort ifra små metallhjul som dekker hele gulvet.
Når det første flybrettet lastes om bord, ruller hjulene varene på plass. De er automatiserte, og styres fra flyveggen. Arbeiderne jobber systematisk med å plassere flybrettene nøyaktig i henhold til gitt plass. Ruten flys direkte fire ganger ukentlig, og delegering av lasten er nøye planlagt.
Om 60 minutter tar flyet av, og om ni og en halv time lander det i Seoul.