– Bedriftene er i dag stilt overfor svingende markeder i en globalisert økonomi preget av utallige transporttilbydere, uklare prismodeller, store variasjoner, lite transparens og mange tilfeldigheter. Det er i dette markedet Norwegian Logistics Cargo Club opererer for å navigere ulike bedrifters samlede volumer i forhold til tryggheten om best mulige vilkår når det gjelder forutsigbarhet, transparens og betingelser, uttaler Jarle Dahle, Logistikkrådgiver i Norwegian Logistics.
Norwegian Logistics tilbyr den samlede unike kompetansen og markedsinnsikten til å forhandle frem bedre priser og løsninger – basert på den enkelte kundes behov og krav. Konseptet går ut på å oppnå fordeler av de samlede volumene blant medlemmene av Cargo Club til beste for hver enkelt bedrift. Dermed fremstår man som én større kjøper overfor aktørene i markedet, og dette gir bedre betingelser enn om man opptrer enkeltvis.
– Det er nok ikke så enkelt at man kan være med på å endre det globale prisbildet ved å bli medlem i Cargo Club, her er det store krefter i sving. Snittraten fra Asia til Europa økte for eksempel med hele 99 prosent bare fra begynnelsen av mars til slutten av mai. Her er det lett å tråkke feil, forteller Dahle.
For å unngå dette handler det blant annet om å sammenstille informasjon fra mange kilder, som uavhengige institusjoner, prisverktøy og fraktindekser. Det er dette Norwegian Logistics er eksperter på, og som skal utnyttes til bedriftenes fordel.
Norwegian Logistics er et ledende rådgivningsselskap innen transport og logistikk. Selskapet er Norges største nøytrale kjøper av logistikktjenester, og forhandler og forvalter betydelige volum.