De slaktet 163.000 tonn laksefisk i fjor.
Det er ikke mer enn 20 år siden Cermaq ble etablert, på et fundament bygget av den norske stats kornforretning. Nå er oppdrettskjempen et heleid datterselskap av det japanske handelshuset Mitsubishi Corporation.
Konglomerat
Mitsubishi Corporation, med sitt hovedkvarter i Tokyo, har over 70.000 ansatte i 80 land. Det må ikke forveksles ikke Mitsubishi Motors eller Mitsubishi Electric, som er andre deler av konglomeratet Mitsubishi Group,
– Hvorfor har Mitsubishi Corporation gått inn i fiskeoppdrett? spør Yu Sato, den relativt ferske japanske styreformann i Cermaq, under et innlegg under årets Aquavision i Stavanger.
– Vi har tre prinsipper. Det første er et selskaps ansvar til samfunnet, vi kaller det «Shoki Hoki». Nummer to er integritet og rettferdighet, «Shoji Komei» og det siste er global forståelse gjennom forretninger, «Ritsugyo Boeki».
– Vi mener oppdrett innfrir alle disse, sier Sato.
Veien videre
Den japanske titanen er allerede inne i tunfiskoppdrett i Japan og rekeoppdrett i Thailand.
– Hvor går Cermaq videre? spør han retorisk.
– Vi har akkurat lansert en intern strategi. Cermaq skal nærmere konsumenten i verdikjeden. Som ledd i det, setter vi opp nye salgsorganisasjoner i Europa, Asia og Amerika.
Stabilt
– Min ambisjon for Cermaq er bærekraftig vekst av lakseoppdrett. For å nå det må vi stimulere etterspørsel globalt. Vi vil ha et sunt og stabilt marked, for å få det må vi ha stabile priser og stabilt tilbud, fortsetter Sato.
Det er krevende.
– Vi har logistikkproblemer, sykdommer og prishopp på korn – alt dette kan ha innvirkning på tilbud og pris, sier mannen som har sin bakgrunn fra kornindustrien.