Morgensolen steiker utenfor Stavanger Forum. Det er like hett idag som sist gang, for to år siden. Etter en tjuvstart i går kveld, sparkes Aquavision i gang tirsdag.
7.428.246.726.
Vi er mange og blir stadig flere. På scenen tikker en løpende oversikt over verdens befolkningsøkning. Den øker forbløffende raskt, og understreker arrangøren Nutrecos strategi: «Feeding the future».
Utfordringer
Nutrecos toppsjef, brynemannen Knut Nesse, markerer idag Aquavisions 20. års jubileum. Konferansen er for lengst utsolgt, arrangøren har måttet takket nei til flere delegater.
– De fleste utfordringer er sammensatte, og de må økes av flere selskaper, sier Nesse til de snaut 400 fremmøtte i konferansesalen.
Fôrprodusenten Nutreco ble etablert i 1975 som en del av oljekjempen BP. Selskapet ble senere spunnet ut, børsnotert i Amsterdam og ifjor kjøpt opp av utrechtselskapet SHV. I Norge er det først og fremst Skretting som representerer Nutreco. Stavangerselskapet er verdens største fiskefôrprodusent, og er heleid av Nutreco.
Effektive
– Fiskeoppdrett er vår mest effektive proteinprodusent, påpeker Nesse.
Han vet hva han snakker om. Nutreco-konsernet fôrer både sau, svin, storfe, kylling og hest. Ingen matcher fisk. Fisk generelt, ikke utelukkende laks. Halvparten av Skretting-fôret går til andre arter enn laksefisk.
Proaktiv
Nesse peker på antibiotikaresistens som det kanskje største problemet i internasjonal matvareproduksjon – på land og i vann – nå og i tiden fremover. Med det bakteppet spår han restriksjoner på antibiotika og full transperans for bruken – særlig for antibiotika for humanmedisin.
– Oppdrettsnæringen må respondere på denne utfordringen på en proaktiv måte gjennom innovasjon, sier han, og legger til: – Vi må redusere bruken av antibiotika, og kunne tilby de foretrukne produktene.