Det var i morges Marine Harvest offentliggjorde planer om å opprette et rederi 50/50 eid sammen med det John Fredriksen-dominerte Deep Sea Supply. Det nye joint venture-selskapet sikter inn på arbeidsbåter, brønnbåter, slaktebåter og fôrbåter, og har store ambisjoner.
Les også: På lag med Fredriksens supplyrederi
Opplag
Deep Sea Supply sitter på en netto rentebærende gjeld på 3,5 milliarder kroner, og har fått rundjuling på børsen de siste to år. Nær halvparten av selskapets skip ligger i opplag, som følge av den pågående supplykrisen.
Marine Harvest skisserer nå muligheter for konvertering av supplyskip til oppdrettsfartøy. Det er som søt musikk i ørene til supplyinvestorene, som sender aksjekursen opp med over 80 prosent etter lunsj.
– Vi ser store muligheter for besparelser. Dette er et marked med enorme marginer som vi kan tappe inn i, sier Marine Harvest-sjef Alf-Helge Aarskog til TDN Finans. – Vi vil være i stand til å standardisere og effektivere driften. Jeg tror virkelig at det her kan bli veldig bra både for Marine Harvest, Deep Sea og bransjen generelt.
Les også: DESS Aquaculture kontraherer sin første brønnbåt i løpet av juni
Umoden
Konsernsjef Jon Are Gummedal i Deep Sea Supply sier brønnbåtnæringen er en umoden industri med store muligheter for økt effektivitet.
– Det er store stordriftsfordeler i denne næringen. Vi vet at operasjonskostnadene er ansett som høye, samtidig som marginene er veldig sterke.