Godsavtalen bygger på et representantforslag fra KrF, som har vært til behandling i transportkomiteen. Avtalen innebærer at 30 prosent av den godstransporten som fraktes lenger enn 300 kilometer skal sendes sjøveien eller med tog. Det tilsvarer 300.000 vogntog. Målsettingen skal skjerpes til 50 prosent innen 2050, ifølge Høyre, Fremskrittspartiet, KrF og Venstre, melder NRK Sørlandet.
– Til tross for at det er bedre for klimaet, er det dyrere og mer avgiftsbelagt for bransjen å frakte gods sjøveien, sier KrFs transportpolitiske talsperson Hans Fredrik Grøvan til NTB.
Votering
– Det ønsker vi å gjøre noe med. Beregninger viser at mellom 5-7 millioner tonn gods kan flyttes fra vei til sjø, sier han.
Stortingets transportkomité avgir innstilling om saken tirsdag. Saksordfører Abid Raja (V) har håp om at også de rødgrønne partiene vil stemme for når Stortinget går til votering 30. mai.
– Jeg er begeistret over det vi har fått til, ikke minst at alle fire partier er enige om at vi trenger en nasjonal havnestrategi for å sikre effektiv drift og optimalisere havnene våre, sier Raja til NTB.
Styrke lønnsomhet
Målet om 30 prosent godsoverføring innen 2030 skal være førende for prioriteringene når regjeringen neste vår legger fram den ny Nasjonal transportplan. Konkrete tiltak skal komme i statsbudsjettet for 2017.
– Det viktigste vi gjør, er å styrke lønnsomheten til sjøtransporten, fordi vi vet det er det som avgjør når en vareeier skal velge transportmåte for godset sitt. Når flere bytter over til sjø, synker enhetskostnadene og godslinjer som før var ulønnsomme blir lønnsomme, sier Høyres Helge Orten.