– Vi har måtte finne nye måter å bruke kompetansen vår ved å utvikle ting selv, sier administrerende direktør Rune Kolbeinsvik til Maritime.no.
Fra å ha alle leveransene til skipbyggingsprosjekt innen offshore, er det havbruk, vind og landstrøm som holder liv i austevollbedriften. For Electro Automation Austevoll er det blitt omstilling i praksis.
Nye markeder
– Dette er hverdagen vår, og vi tenker ikke på at vi skal omstille oss. Men vi har fått noen aha-opplevelser, når vi etterpå ser de nye markedene vi har dreid oss mot. I 2014 visste vi ikke at lakselus skulle bli et nytt marked for oss, så det gjelder å følge med.
Bedriften på Austevoll leverer elektriske tavler, eller “hjertet i skipet” som de selv definerer det som.
– Stopper tavlen opp, stopper båten opp. All energi flyter inn i tavlen og blir fordelt ut igjen. Nå ser vi nye behov hvor vi kan tilpasse eksisterende tavler i fartøy til batteridrift eller landstrøm. I tillegg har vi fått innpass i oppdrettsnæringen. Ny teknologi bruker varmt vann for å vaske av lusen, og det er til slike anlegg vi har fått leveranser, forteller Kolbeinsvik.
Kort vei til beslutningene
Siden starten i 1972 har bedriften vært solgt en rekke ganger til nye aktører. I 2013 var det bedriftens ansatte som startet opp igjen ved å kjøpe selskapet selv.
– Hadde vi ikke eid bedriften selv, så hadde vi nok ikke vært like kjappe til å prøve ut nye ting. Nå er det utrolig kort vei fra idé til beslutning. Vi tror det er en fordel i dårlige tider å sitte veldig tett på eierkapitalen.
De siste to større kontraktene gikk til vindindustrien, med tavler som skal om bord i servicefartøy til flytende vindmøller. Det er likevel ingen tvil om at markedet fortsatt er tøft.
I 2015 var omsetningen på 98 millioner kroner. Kolbeinsvik forklarer en sterk vekst fra året før med flere større prosjekt på gang. Prognosene tilsier imidlertid at omsetningen faller til 75 millioner i år.
– Nå ser vi kun et kvartal om gangen. Ved nyttår hadde vi kontrakter til påske, mens vi i øyeblikket har full produksjon frem til sommeren. Vi jobber med å få inn mer.
Økende landstrøminteresse
– Vi gikk fra en klar tanke om et grønt skifte, til noe som er blitt til konsept innen landstrøm og batteridrift på dieselelektrisk drevne fartøy.
Flere havner snakker om installering av landstrømanlegg.
– Hos oss vil fokuset alltid være det maritime. Vi er interessert i det som er om bord i skipet, men har også utviklet systemer for bruk på land i havnen. Vi så samtidig etter de jobbene som var såpass små, at de store aktørene ikke var så interessert.
Austevoll-bedriften har så langt installert landstrømtilkobling tilpasset Bergen Havn om bord på DOF-skipet Skandi Vega og to Solstad-skip, og er i sving med landstrømtilkobling i fem hurtigruteskip.