Skal bygge krillbåt for kinesisk gigantrederi

Nyheter
1231

Avtalen med CNFC ble inngått i 2015, der det norske designselskapet NSK Ship Design skal konvertere en eksisterende tråler til et fartøy spesielt tilpasset fiske av krill og produksjon av krillmel av høy kvalitet. Prosjektet er kommet langt i utviklingsfasen og det jobbes nå tett med leverandører.

Kontraktsmøte i Kina: Hong Yingcheng, Kjartan Karlsen, Zhang Tianshu, Liu Chengguang. Foto: NSK Ship Design

– For NSK Ship Design er dette et viktig oppdrag fordi det viderefører kunnskapen og erfaringen vår i prosjektering av krillfartøy. Det å utnytte og utvikle kompetanse vi sitter på, gjør at vi kan være i front og tilby gode leveranser, sier direktør Kjartan Karlsen.

Fakta

CNFC: Rederiet CNFC har over 220 fiske - og fangstfartøy og opererer for det meste i Atlanterhavet, Det indiske hav og Middelhavet. De leverer opp mot 100.000 tonn hvert år, og eksporterer til markeder som Europa, Japan og USA.

Spesialiserte
Norge er et av få land som driver med fangst på krill, og det har gitt selskaper som NSK Ship Design, med lang erfaring på slike spesialiserte fartøy, et forsprang i markedet.

– Vi har vært med siden oppstarten av fangst på krill og fulgt utviklingen i prosessene, der erfaringene våre har gitt oss detaljkunnskap og kompetanse som gir fartøyene optimale prosesser ombord, sier Karlsen.

Fartøyet er konvertert fra et trålerfartøy i Moonzund-klassen, til et moderne krillfartøy med hele prosesseringen om bord, helt fra krillen ankommer trålen og til den forlater i form av krillmel. Produktet går igjennom en strømlinjeformet prosess fra start til slutt.

Krillfartøyet vil ved konverteringen ha stor produksjonskapasitet, lavt energiforbruk og ha installerte løsninger som bidrar til høy kvalitet på sluttproduktet.

Thomas Myhre, NSK Ship Design

NSK Ship Design har fått en del oppmerksomhet rundt sine prosjekter, blant annet Havfarm-prosjektet til Nordlaks.

Nybygg
–  De ulike erfaringene vi får ved prosjektene vi gjennomfører, gir oss muligheten til å utvikle nybygg, også for krill, og det igjen gjør at vi er optimistiske og ser lyst på framtiden, sier salgssjef Thomas Myhre.

– Det krillmelet som blir produsert ombord i fartøyet går tilbake til fiskefôr til oppdrettslaksen. Mye av det fiskefôret som blir brukt i dag bruker krillmel, forteller salgssjef Thomas Myhre i NSK Ship Design til iLaks.

– I forhold til jordens befolkning og forventet økning av mennesker er en av mulighetene til å få tak i protein krill. Idag er det tildelt kvoter av krill, men det er ikke så mange selskaper som fisker krill – bare en liten prosentvis andel av kvoten tas ut, legger han til.

– Mange av prosjektene gjenspeiler at vi jobber mot akvakultur, sier Myhre, og legger til at Harstadfirmaet også jobber med nyutvikling av nytt design på brønnbåt, hvor brønnbåtens fremdrift vil være av LNG.