– Kjempeproblem for eksporten mot flymarkeder for fersk laks

Nyheter
683

– Det er rimelig frustrerende. En skulle tro at Norge hadde behov for eksportinntekter, men det offentlige legger ikke til rette for eksport i det hele tatt, sier Botholf Stolt-Nielsen til iLaks.

Han er daglig leder i Ocean Supreme, som regner med å eksportere fersk sjømat for en milliard kroner i år. Nå møter ålesundfirmaet utfordringer idet tollkontoret i byen kutter åpningstidene fra fem til to dager i uken.

Overført oppgaver
Kontorsjef Helen Sjåholm ved Tollkontoret i Ålesund bekrefter at de nye åpningstidene vil bli tirsdag og torsdag fra klokken ni til tolv.

– Bakgrunnen for det hele er at fra 1. januar 2016 ble en god del av oppgavene som Toll hadde overført til Skatt. Det ble gjennomført kartlegging i oktober 2015 for å finne oppgaver en kunne få utført av andre. Der ble det konkludert med et behov for tre timer i uken. For å bruke ressursene på en bedre måte, måtte vi gjøre noe med åpningstidene, sier hun.

– Tolldirektoratet bestemmer åpningstidene, og har konkludert. Vi har kun gitt innspill, men det er ikke vi som bestemmer.

Problemet er opprinnelsesbevis på forsendelsene av fisk. Disse må Tollvesenet stemple. Men på formiddagen har en normalt ikke ferdigstilt partiene.

– Vi eksporterer for en milliard kroner i år, fersk laks på flymarkeder, og veldig mange av disse markedene har behov for attester sammen med skipningene. Å ta ut attester før klokken 12 hver dag – det er ikke mulig. Skulle de ha redusert åpningstidene, burde det vært åpent på ettermiddagen og ikke på formiddagen. De fleste eksportattestene tas ut fra lunsj og utover, sier Stolt-Nielsen.

Stemple
– Det tar ikke så mye tid å stemple disse sertifikatene, sier Sjåholm til iLaks. – Men det er bestemt at her i Ålesund og Haugesund skal det være åpent to dager i uken, i Bergen klokken 9-12 åpent hver dag, og Stavanger tre dager i uken.

Sjåholm har merket en betydelig pågang av henvendelser etter vedtaket.

– Vi har fått henvendelser fra firma og medlemsorganisasjoner, så jeg har anbefalt dem at hvis de vil få det endret må de sende brev til Tolldirektoratet på dette her, og forklare hvilke konsekvenser dette får for næringen og hvilke løsninger de ser på dette. Det har ikke vært tatt kontakt med næringen på forhånd. Men vi ser jo det at trafikken på stemplingen er etter 12, sier hun.

Hun legger ikke skjul på at det er utfordrende for eksportindustrien.

– Det ser alle. Men hvis vi har stengt kan de få det stemplet på Handelskammeret.

Fraskåret
Tollkontoret vil yte service til fiskeeksportnæringen i Ålesund, men er fraskåret fra det når de får direktiver fra Tolldirektoratet. Det gjelder særlig oversjøisk fisk, som krever både opprinnelsesbevis og helseattester.

Foto: Privat

– Åpningstider fra klokken åtte til halv fire fem dager i uken skal reduseres til seks timer, til klokken 9-12 tirsdag og torsdag. Altså tre uker frem i tid. Det var informasjon om dette på en plakat på tollkontoret i går. Ingenting på nett. Det har ikke vært på høring eller noe, sier Stolt-Nielsen og rister på hodet.

– Det er mulig vi kan til en grad bruke handelskammeret, men det gjelder ikke alle attester, bemerker han.

– Om tre uker har vi et kjempeproblem for eksporten vi gjør idag mot flymarkeder for fersk laks. Sånn jeg har forstått det har Tolldirektoratet besluttet det. En del av arbeidsoppgavene er fordelt, gjort uten å ivareta interessene til eksportindustrien.

– Ålesund er en stor by for eksport av sjømat. En skulle tro Norge ville ha eksportinntekter når oljen går ned, men en blir jo motarbeidet, sier han oppgitt.

– For ferskeksport har en ikke tallene før ut på dagen, antall kasser og kvantum som er på skipningen. På fersk laks må en slakte før en har tallene, og sikkert på en del andre også; på containere, hvor mye de får inn i containeren før de får ut attester.

Konkurransevridende
– Ferskskipninger må en få attester sammen med fisken. Det skaper en del problemer. Vi kan ikke la fisken stå å vente til neste dag, hvis det er fersk fisk av god kvalitet vi skal levere til markedene. For vår del må vi vurdere å ta ut attester andre steder. Konklusjonen er vel at det må skje i Oslo. Så det er konkurransevridende for oss som er lokalisert på kysten, sier han.

Stolt-Nielsen legger til at han har prøvd å ringe Tolldirektoratet hele dagen uten å komme gjennom.

Tolletaten opplyser på Twitter idag å ha problemer med telefonlinjene inn til Tolldirektoratet og Tollregion Oslo og Akershus.

– Jeg er spent på hvordan det går med AS Norge fremover hvis det er sånn vi skal drive landet, sier Stolt-Nielsen.

Påskestengt
Men det er ikke bare tollkontorets åpningstider som skaper problemer. Det samme gjelder Mattilsynet, som er ansvarlig for eksportattester.

– Det stenges for påsken. Onsdag  23. mars stenger de klokken 12 i Mattilsynet. I praksis kan en ikke produsere laks for flyfrakt, da en må være ferdig med pakking før klokken ti for å rekke å få attest.

Mattilsynet opererer nemlig med halv dag før helligdag.

– På forsendelsen må vi ha virkelig antall kasser og vekt, og en må søke helseattest. Det betyr at en må være ferdig slaktet klokken ti om morgenen, noe som betyr at vi onsdag i praksis ikke kan pakke noe for attestland, sier Stolt-Nielsen, og legger til: – Så er det sånn at markedene våre vil ha like kvantum hver dag 52 uker i året.

Neste mulighet for å få attest er 29. mars. I praksis har en ikke mulighet til å eksportere fersk fisk til interkontinentale markeder.

– Vi får ikke attest før tirsdag uken etter. Og fisken må være i landet for å få attest, en kan ikke sende fisk ut uten attest. Det betyr at du ikke får nok fisk, får ikke produsert etter slutten av denne uken. Fisken blir vesentlig eldre ut i markedene, kun fordi det offentlige Norge stenger klokken 12 dagen før helligdag. Det skal ikke tillates overtid, selv om vi er villige til å betale for overtid. Det skal ikke tillates, slik vi forstår det, fortsetter Stolt-Nielsen.

– Vi møter veldig lite forståelse fra myndighetene sentralt for å opprettholde den eksporten vi har på sjømat. Hvorfor de skal forhindre eksport har jeg vanskelig å forstå.