Historisk høye laksepriser sikrer en formidabel kontantstrøm for norske oppdrettselskaper. Det betyr fete kontantutbytter, men det betyr også høye budsjetter for nyinvesteringer i utstyr, fôrflåter og fartøyer.
Kåre Sletta gleder seg over markedsutviklingen. Han er daglig leder i ved Sletta Verft, som nå får betalt for sin spesialisering mot fiskeoppdrett.
Servicenæringen
– Markedet har vært godt. Det har det vært. Den næringen vi er i har alt å si for oss, sier han til iLaks.
– Er det høye laksepriser som driver dette?
– Det er klart. Men vi bygger ikke bare til oppdrettsnæringen, vi bygger mest til servicenæringen. Selskaper engasjert av oppdrettsnæringen, utdyper han.
Les også: Satser på nytt konsept for arbeidsbåter
Tre fartøyer ligger fortøyd ved den 85 meter lange betongkaien. Flytedokken har en løftekapasitet på 700 tonn. I neste uke skal skipsbyggeren levere nybygget «Mini Server» til moldebedriften FSV. Sletta Verft holder til i nærheten, nærmere bestemt i Mjosundet i Aure kommune.
Lus
Verftssjefen er klar på at det også er en annen sentral driver bak de mange ordrene: Lusebekjempelse.
– Lusen har mye å mye å si for oss, sier han, og legger til: – Arbeidsbåtene blir større og mer avanserte. De blir mer spesialiserte.
Norske servicerederier og oppdrettselskaper har nå hele 43 båter i ordre og opsjoner på ytterligere 11 i ordrebøkene til norske verft. Nettstedet Maritimt.com har utarbeidet en oversikt over båtordrene, og her står Sletta Verft oppført med fire båter; en til Lerøy Aurora, en til FSV og to til Gåsø Akvaservice
– Vi har en til nå, til Lerøy Aurora. Den kom rett etter jul, i midten av januar, supplerer Sletta.
Må stå på
Verftet har en ordrebok til 70 millioner kroner. Det betyr høy aktivitet.
– Vi har arbeid ut til november, sier han til iLaks.
Les også: Nybygg til Bakkafrost
Men han er ikke veldig bekymret for at aktiviteten stopper opp etter den tid.
– Det gjør ikke det, håper ikke det i alle fall, sier han, men skynder seg med å legge til: – En må stå på hele tiden, da. Det må en gjøre.