– Vi bruker havet som en søppelbøtte

Nyheter
899

Hun er kledd for anledningen. Med svart skinnbukse og hvit hettejakke. Men når Elisabeth Grieg møter 200 unge lederemner innen sjømatnæringen på YoungFish-konferansen i Bergen, er det ikke i første rekke fisk hun vil snakke om.

– Jeg liker fisk og er medeier i et selskap som driver med fisk, men det er ikke primært det jeg vil snakke om idag.

Grieg tar til orde for mindre fokus på bunnlinjen, mer på frontlinjen. På utfordringene som vi møter.

Muligheter
– Vi må evne å se de kommersielle mulighetene som kommer frem av et endret markedsbilde, sier hun, og trekker de store linjene: Global bærekraft, fattigdomsbekjempelse, klimautfordringer.

Utfordringer for hele kloden.

– Sant å si, vi tar ikke godt vare på den, sier hun, og viser til utslipp av plast og oppsamling av CO2.

– Vi bruker havet som en søppelbøtte. Plast brytes ikke ned. Fisk spiser plast og vi spiser fisk. Årlig dumpes åtte millioner tonn plast i havet. Hvis vi fortsetter som nå, vil vi i 2050 ha satt oss i en situasjon der det er like mye plast i havet som vi har fisk.

Grieg viser til nord-sør-konflikten og flyktningestrømmen som forlengst har nådd Europa og Norge.

– I vårt møte med problemene er vi i ferd med å bli hjelpeløse. Frykten for de mulige konsekvensene øker i befolkningen. Mange har tenkt at krig, fattigdom og klimaendringer rammer noen andre langt borte. Slik er det ikke.

Henger sammen
Hun innvilger seg en pause. Nipper til et glass vann, før hun spør: – Hvorfor snakker jeg om dette nå?

– Det er avgjørende for oss i næringslivet at vi forstår hvordan dette henger sammen. Selv den minste bedrift ute i havgapet. Det er viktig at vi ikke melder oss ut, men heller melder oss på, mener hun.

Grieg tar til orde for en bærekraftig forretningsstrategi.

– Miljøengasjementet har blant annet bidratt til at norske rederier er blant de mest konkurransedyktige i verden.

– Er vi så god som vi kan være? utfordrer hun.

Det er fire grunnverdier i Grieg-konsernet: Solid, stolt, engasjert og åpen.

– De styrker oss og setter oss i bedre stand til å gjøre jobben. De fornyer oss og gjør oss klar for endring. Vi lærer av hverandre og utfyller hverandre. Som leder trenger du bare to ting for en slik prosess: Verdsette uten fordommer om at tro, bakgrunn og kjønn er medbragte skavanker. Sette pris på at folk ikke snakker deg etter munnen, men verdsette andres tanker.

Tenker grønt
– Opprydningsindustrien for skip har ridd skipsfartsindustrien som en mare. Barnearbeid, miljøforutrensning, grove brudd på menneskerettigheter. Det har vært et sort hull vi ikke har kunnet være med på. Dette ville Grieg gjøre noe med. Vi etablerte et selskap som heter Grieg Green.

– Fem år siden. Nå tjener vi penger. Et eksempel på at bærekraft og lønnsomhet kan gå hånd i hånd.

Men dette initiativet er ikke gratis.

– Stålprisene i Bangladesh og India er dobbelt så høye som i Kina, hvor vi er. Vi kunne fått en og en halv million dollar mer per skip der, men vi har gjort et valg. Det er en kostnad for oss. Det er tøft, særlig i et marked som nå, der vi alle blør. Vi kunne valgt andre måter å tjene penger på, som å tjene penger på heroin, men vi har valgt å forholde oss til loven og bygge på bærekraft.