«Vi har sett utfordringer med for eksempel arbeidsbåter og brønnbåter å få gjort dette på en sikker og rask måte i dag. Vi ser at dette er en løsning som kan gi et positivt signal i markedet om at man kan få gjort dette enklere, raskere og mer kostnadseffektivt enn dagens løsninger», skriver selskapet i en pressemelding.
Dokk
Løsningen er tenkt at en formet presenning ligger mellom utriggere og blir senket ned som gjør at fartøy kan «dokke», for deretter pumpe ut vann og løfte opp presenningen samtidig som en pumper ut så mye vann som mulig. Deretter sirkuleres med ozon for å desinfisere fartøyet. Når en da er ferdig, pumpes vannet igjennom rensesystemer før en slipper det ut i havet igjen.
Løsningen kan også være aktuell for ballast håndtering, ved at skip kan entre anlegget for å tømme ballast, samt rense ballasttanker før de går videre. Da vil skipene mulig komme unna kravene med å ha egne renseanlegg ombord på skipene.
Interessenter på banen
– Vi har fått flere interesserte aktører som ønsker å se videre på systemet. Vi jobber mot å få ned tiden på desinfisering av fartøy til rundt timer fra man entrer anlegget, opplyser administrerende direktør Stian Teige i LMG Oilcraft.
Løsningen kan bidra til at fartøy slipper å dokkes før de skal over i nye soner, og de kan spare mye tid ved en sånn løsning. Vi har stor tro på at dette er noe som markedet ser store behov for i dag med tanke på å hindre spredning av parasitter, bakterier og virus, skriver LMG Oilcraft videre.