Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen besøkte lørdag Hitra og Frøya. Der fikk han kjøre fylkesvei 714, den såkalte lakseveien, møte lokalt næringsliv og høre hva slags utfordringer gjeldende samferdsel folk regionen møter.
– Jeg er veldig bevisst på at jeg ikke har med meg penger når jeg reiser rundt. Men jeg samler problemer for å se hvordan vi skal kunne løse dem. Vi må øke bevilgningene og jeg er veldig opptatt av at det skal komme gode lokale løsninger og ikke stykke det opp slik at det ikke blir helhetlig. Det har vært et vedvarende forfall på det norske veinettet i 30 år, så vedlikeholdet er også veldig viktig i å bevilge mer til, sa Solvik-Olsen til lokalavisen Hitra-Frøya.
Over på kjøl
Utbyggingen av Hitra kysthavn, Lakseveien, Dolmsundbrua, Frøya transportsentral og Nesset grendalag var lagt inn som stoppesteder.
– Jeg lever av veien, men jeg håper for Guds skyld at båtene kommer, for å ta unna noe, for ellers kommer veiene til å kollapse, sa Stig Sæther i Frøya transportservice.
– Vi må få vekk noen trailere fra veiene og skal få lagt opp en strategi for å gjøre havnene mer rusta for dette. Får vi noe på kjøl betyr det noe for vedlikeholdet på veiene og ikke minst for trafikksikkerheten, sa Solvik-Olsen.
80.000 porsjoner i døgnet
Det ble også spøkt rundt bordet på Frøya transportsenter hvor mye laks øyværingene måtte spise om Hitratunnellen skulle bli stengt ei stund når bare SalMar produserer 80.000 lakseporsjoner i døgnet.
– Vi skal bli lei av laks om vi ikke får ut laksen, lo leder i Hitra FrP, Tom Skare.
– Det er jo en katastrofe som ingen skjønner konsekvensene av om noe skulle skje i Hitratunnellen. Tenkt om den skulle blitt stengt i to måneder, dette skjønner vi ikke alvoret av før det skjer. 120 trailere går ut fra øyregionen i døgnet, det er enorme verdier for de som driver med dette, og ikke bare dem, men alle som lever av denne næringa rundt dem også, sa Stig Sæther.