Nå blir det dyrere å frakte laks

Nyheter
496

LO fremmet 5. januar i år krav om allmenngjøring av Overenskomst for godstransport av 2014 mellom Norges Lastebileier-Forbund og NLFs overenskomstbundne medlemsbedrifter på den ene side og Landsorganisasjonen i Norge/Norsk Transportarbeiderforbund på den annen side. I begjæringen er det vist til at det har vært dialog mellom de involverte forbundene i LO og YS og at det er enighet om at det vil være hensiktsmessig at LO begjærer allmenngjøring av sin tilsvarende avtale med samme avtalepart. De to overenskomstene er likelydende, og LOs begjæring viser til og tiltrer YS’ begrunnelse.

Sosial dumping
Den juridiske begrunnelsen er ”…å sikre utenlandske arbeidstakere lønns- og arbeidsvilkår som er likeverdige med de vilkår norske arbeidstakere har, og å hindre konkurransevridning til ulempe for det norske arbeidsmarkedet.”

I begjæringen har YS innledningsvis vist til at det de siste årene er avdekket flere tilfeller av sosial dumping i transportbransjen og at sentrale aktører i bransjen er bekymret. Det er særlig vist til de store forskjellene mellom EU-landene når det gjelder lønnsnivå, og at utenlandske selskaper som kjører kabotasje i Norge benytter seg av sjåfører fra selskapenes registreringsland med lønns- og arbeidsvilkår etter hjemlandets nivå.

Det er opplyst at dette særlig gjelder selskaper fra Polen og de baltiske landene, og at hjemlandenes lønns- og arbeidsvilkår benyttes uavhengig av hvor mye og hvor lenge de utenlandske sjåførene arbeider i Norge. Det er vist til at gjennomsnittlig lønnskostnader per time er godt under en femtedel av gjennomsnittlige lønnskostnader i bransjen i Norge, og langt under minstelønnen i tariffavtalen for lastebilsjåfører i Norge. Det er også vist til rumenske sjåfører, hvor gjennomsnittlige lønnskostnader er 90 prosent lavere enn i Norge og under en femtedel av minstelønnen i Godsbilavtalen.

Støttet av flertallet
YS har begjært allmenngjort minstelønnssatsen for distribusjon/nærtransport med virkning for både langtransport og nærdistribusjon.

Basert på det faktum som er lagt til grunn, fant flertallet av Tariffnemdas medlemmer at allmenngjøring er et nødvendig og hensiktsmessig tiltak for å ivareta lovens formål.

Les hele Tariffnemndas vedtak HER

Forskriften trådte i kraft 1. juli 2015.