– Ja, nå ligger vi her og stamper. Det er ikke så bra vær idag, sier Robert Sørheim Olsen på en sprakende mobillinje.
Bølgene som slår mot det flunkende nye båtskroget anslår han til to meter.
Over Nordsjøen
For det er en helt ny båt den unge bergenseren fører. Lørdag morgen var det avgang fra Fareham i Sør-England. Sammen med to kolleger skal Sørheim Olsen føre den nye farkosten over Nordsjøen.
– Vi sov i Den Haag i natt, bunkret, og er nå på vei videre mot Helgoland. Været er litt rufsete i dag, noe som gjør at vi ikke kan holde den marsjfarten på 19 knop som vi hadde på turen i går, sier Sørheim Olsen til iLaks.
Det betyr at de må ta en omvei på sin ferd hjem til Bergen.
Går kystnært
– Ja, vi kjører i nærheten av kysten. Avstanden er godkjent for 60 mil, så vi holder oss kystnært. Det tar litt lengre tid, men det er ikke så stor omvei.
Trioen forventer å være i Bergen på onsdag.
Båten har fått navnet ROV 1303, og er en spesialbygd arbeidskatamaran, levert av BW Seacat i Portsmouth.
– Dette er den tredje båten vi får fra dem. Tidligere har vi fått ROV 1101 og ROV 1102 som begge ble levert i 2013, forteller han videre.
Miniubåt
Som navnet avslører, vil den føre ROV’er, eller miniubåter, i oppdrag for oppdrettsnæringen. Båten er 13 meter lang og er utstyrt med framdriftsystem fra Volvo Penta, to stykk D4 300 med hestekrefter.
– Båten er videre utstyrt med joystick styresystem, noe som gir båten utrolige manøvreringsegenskaper, sier Sørheim Olsen.
Båten har en to tonn/meter kran for å løfte ROV inn og ut av vannet. Den er rigget for at et mannskap på to skal bo komfortabelt i en uke om gangen.
Vel hjemme i Norge skal den utrustes med et ROV-system fra Argus i Bergen, med 1.500 meter kabel.
Nysgjerrig på veien videre for ROV1303? Det er mulig å følge framdriften via nettstedet Marine Traffic.