– Vi liker lokal verdiskapning og bygger også skroget hjemme i Norge. Det gir oss gevinster i forhold til leveringstid, kontroll i prosjektet og kvalitet i arbeidsutførelsen, samt fleksibilitet i byggeperioden. Dette er faktorer våre kunder setter pris på, skriver Fitjar Mekaniske Verksted i en pressemelding ifølge Maritime.no.
Verftet sikret seg før helgen kontrakt med bømlorederiet Napier på en enskrogs arbeidsbåt i HFMV design. Fartøyet skal leveres i april til neste år.
- Les også: Hyggelig ordrebok i 2015 for Fitjar Mek
Utvider porteføljen
Kontrakten med byggenummer FMV218 blir den største kontrakten FMV har inngått, og verftet innlemmer med dette prosjektet også design og bygging av enskrogs-arbeidsbåter i porteføljen.
Den nye arbeidsbåten MS «Taupo» er utviklet i samarbeid mellom skipsdesignerne Heimli, verftet og rederiet Napier. Enskrogsbåter av denne typen får i følge FItjar Mekaniske stort lasterom, gode sjøegenskaper og god styrke i skroget.
Mer maritime nyheter? Følg Maritime.no på Facebook
Utvider flåte og arbeidsområder
Arbeidsområder for båten som skal ha diesel-elektrisk framdriftssystem, vil være innen oppdrettsnæringen, konstruksjonsarbeid- og undervannsarbeider, ulike transportoppdrag og som støttefartøy ved marine operasjoner.
Det 20 år gamle rederiet dobler etter leveringen flåten sin. I dag har Napier den 46,5 meter lange prosessbåten MS «Tauranga», som er på kontrakt for Marine Harvest.