Vilnes’ Artic Shipping kontrollerer en flåte på seks blåmalte båter, og er særlig kjent for sine frakteavtaler med fôrprodusenten EWOS.
– Jeg kjøpte min første båt i 1986. Vi startet Artic Shipping, og har kjørt fraktebåter langs kysten hele veien, forteller han til iLaks. – Vi har kjørt fiskefôr i 20 år, og hadde den første båt som kjørte fôrpellets i bulk.
Voldsomt høyt
Rederen registrerer at prisene for fraktebåter for fiskefôr nå har løpt over 200 millioner kroner. Store brønnbåter koster over 300 millioner kroner.
– Det er ikke ungdom som kommer inn i dette lenger – det er så enorme beløp. Kostnadsnivået i Norge begynner å bli voldsomt høyt og vi priser oss ut. Når frakteavtaler løper over ti år, gir dette store utslag, påpeker Vilnes.
– Det koster nesten like mye som supplybåter. Dette er spesialbåter. Vi satser på kombi-båter, vi kan gå med sand om vi vil. Bankene er mer happy, for de har et pant som er verdt noe hvis det går til helvete, sier han videre.
Ny båt
– Men vi har også spesialbåter, «Artic Lady» og Artic Fjord», sier Vilnes, og understreker at dette ikke er kritikk av næringen eller konkurrentene. Samtidig tar han til orde for en maxpris på fôrbåter.
Førderederiet har kontrahert en ny båt, «Artic Junior», som vil bli levert i 2016. Prislappen på denne er 140 millioner kroner – ti millioner billigere enn Artics siste kontrahering, «Artic Fjell».
Artic Junior
LOA 69,8 m
BR 12,0 m
Last 2200 dwt
Losser 250 t/time
Godkjente vekter ombord
32 m kran
DP anlegg
Anti heeling
Gyro stab. Kran
Kombi
Sideport, luker, siloer etc.
Gravemaskin/selvlosser
2200 tonn last (råvarer/bulk/sand etc og ferdigvarer)