I pole position

Kommentarer
778

– Rå laks er det beste jeg vet. I hvertfall sushi, sier min datter (7). Ansiktet er åpent. Ikke et fnugg av tvil. Hun lemper innpå sashimi. Tar seg ikke en gang bryet med å dynke bitene i soyasaus.

Vi har kommet en lang vei. Da jeg vokste opp, på 70- og 80-tallet, hadde vi fiskemiddag to-tre ganger i uken. Minimum. Det var billig og sunt. Fiskepudding, fiskekaker, fiskeboller i hvit saus. Kokt torsk med eggesmør og poteter. Stekt lyr og røkt blåkveite.

Fisken var som regel hel og knapt nok sløyd. Ofte selvfisket.

Makrellen e’ kommen
Om sommeren reiste vi ofte på bilferie til Sørlandet. Der fikk vi hyppig servert stekt pir (småmakrell) med agurksalat. I romjulen sto ovnsbakt laks på menyen. 150 kr kiloet. Svindyrt og en sikker vei til økonomisk ruin for en familie som levde på fylkeskommunale lønninger. Like sikker som entrecôte. Det fikk vi stort sett kun på bursdagen.

Rå fisk til middag, eller lunsj for den del, hadde ingen hørt om.

Grandis
Mange foretrakk kjøttkaker, spaghetti, eller Grandiosa, den nymotens frossenpizzaen som ble introdusert for oss på 80-tallet. Men for meg var stekt kylling var favoritten. Lørdag kveld med cola og mors hjemmelagde rømmesaus og ris. Dyr var den heller ikke: 13,50 kroner/kg i frysedisken på Mekka.

Det er ikke særlig lenge siden, men forskjellen i kjøpekraft da mot nå er som natt og dag. Supermarkedenes utvalg i sortiment, kategorier og ferskvaredisker likeså.

Min datter var ikke fylt ett år da hun slurpet i seg lakserogn fra Alex Sushi som om det var bringebærdrops. I hennes øyne står ikke rå laks tilbake for grillet broiler. Hun er ikke alene om å la seg begeistre.

Eser ut
Norge har i år eksportert 219.287 tonn laks i 2015 – opp nesten syv prosent fra samme tid i fjor. Snittprisen, like over 40 kroner, står ikke tilbake for de siste par års toppnoteringer. Dette vitner om en ting: Markedet eser ut.

Mye går til sushi. Sushibølgen, den er slett ikke norsk, er en helt sentral driver bak verdens etterspørselsvekst etter laks. Og, kanskje enda mer interessant, det er dem som driver den.

For det er det unge publikum. Reklameselgerens mål. Tv-annonsørenes primære målgruppe. Fremtidens beslutningstakere.

Jeg vokste opp med kylling som min favorittrett. Og den jevne europeer spiser mer enn 20 kilo kylling årlig. Laks? Skarve halvannet kilo.

Hvordan ser dette forholdet ut om 30 år?