Balansen til NTS vokser raskt, og var ved årsskiftet 972,9 millioner kroner. For 2014 ble et nytt år preget av høy vekst. Selskapet økte topplinjen med 29,2 prosent – til 416,8 millioner kroner.
Innkonsoliderte KB Dykk
Omsetningsøkningen skyldes i hovedsak økt aktivitet innenfor brønnbåtvirksomheten som følge av økt innleie av ekstern tonnasje. I tillegg ble KB Dykk AS konsolidert inn i konsernregnskapet med virkning fra 1. juli 2014, skriver selskapet i sin kvartalsrapport.
Nedgangen i EBITDA skyldes hovedsak positive engangseffekter i fjerde kvartal 2013 innenfor brønnbåt og sjøtransport segmentene. Videre er segmentene Miljø og Gods og terminaler rapportert som virksomhet holdt for salg, og inngår ikke i driftsresultatet i 2014. Periodens resultat er påvirket av økte finanskostnader i kvartalet. Dette skyldes blant annet oppkjøp av ny virksomhet. Resultatbidrag fra tilknyttede selskaper er inntektsført med 3,6 millioner kroner for kvartalet, heter det videre i rapporten.
Selger ut
Det heleide datterselskapet Norsk Fisketransport styrker sin satsing på havbruksnæringen, og la i oktober 500 millioner kroner på bordet for å sikre seg 100 prosent av aksjene i brønnbåtrederiet Fosnavaag Wellboat. De tre brønnbåtene ble overdradd til NTS 2. januar i år. I forbindelse med oppkjøpet hentet NTS inn 50 millioner kroner i frisk kapital.
NTS har en strategi om å rendyrke selskapet, og solgte i november datterselskapet NTS Transport. Siden desember har NTS-ledelsen hatt samtaler med potensielle kjøpere av datterselskapet NTS Miljø. Idag melder de å ha mottatt et konkret bud på dette selskapet.
Les også: NTS har mottatt bud på NTS Miljø
Går for utbytte
NTS opplyser torsdag kveld også å ha forenklet selskapsstrukturen betydelig i Norsk Fisketransport. Som iLaks tidligere har omtalt, har også datterselskapet KB Dykk nylig kontrahert en ny servicebåt med ROV-utstyr med en samlet prislapp på 27,1 millioner kroner.
For regnskapsåret 2014 foreslår styret et utbytte på 20 øre per aksje, tilsvarende 4,85 millioner kroner.