Tidligere statssekretær og eks-First House-partner Jan Erik Larsen var på Sjømatdagene på Hell i forrige uke. Foran et panel bestående av syv fiskeritopper og én statsråd, benyttet han anledningen til å utfordre dem på hvorfor ikke riksmediene, med svært få unntak, omtaler Tveterås-utvalgets rapport om fiskeindustrien.
Spørsmålet var betimelig og aktuelt. Temaet er svært viktig for norsk fiskeri og havbruk. Hele panelet fikk, hver i sær, anledning til å besvare det, og svarene hadde én fellesnevner: «Media må skjerpe seg».
Svakhet
Mer ble det ikke sagt om det. At Larsen muligens fisket etter en PR-jobb var det heller ingen som merket seg. Journalistene på første benk rynket på nesen og himlet lett med øynene. Men det var det ikke særlig mange andre i konferansesalen som gjorde.
Dette vitner om en grunnleggende svakhet og mangelfull forståelse for hvordan media jobber.
Noe som derimot får omtale, også i rikspressen, er de mange rømmingene etter ekstremværet «Nina». Fjordene rundt «verdens laksehovedstad» Bergen er fulle av rømt laks og regnbueørret. Sportsfiskerne får rikelig av spalteplass til å formidle sin frustrasjon. Det er definitivt ikke riktig tidspunkt for FHL å si at oppdretterne er rasende på media.
Gyldig fravær?
NRK Ekko diskuterte nylig rømmingen fra Lerøy/Sjøtrolls stålanlegg i Osterfjorden. Fiskeridirektoratet, FHL og Mattilsynet deltok. Men det gjorde ikke anleggseier Lerøy.
Jeg vet ikke, men regner med Lerøy hadde svært tungveiende grunner for å ikke ta seg bryet med å stille i debatt om sin egen rømming. Når fjordene er fulle av Lerøys regnbueørret, en art som ikke er naturlig her, er kommentarer påkrevd.
Hvorfor?
Tillit og omdømme er nært beslektet. Omdømme er den viktigste flaskehalsen for vekst i oppdrettsnæringen. Tynnslitt tillit betyr nullvekst.
Dømmes i det offentlige rom
Når fortøyningskjetting som skal tåle 60 tonn ryker på 23 tonn; hvem er da de ansvarlige? Er det sertifiseringsselskapene, utstyrsleverandørene eller oppdretterne?
Påtalemakt og høyt gasjerte skrankeadvokater får diskutere regress og solidarisk ansvar. Offentligheten har for lengst avsagt dom: Oppdrettsnæringen har skylden.
PR-stormen blåser på «Nina»-nivå nå. Når mediene dekker gode dager, dekker de naturligvis også onde dager. Å stikke hodet i sanden når det blåser opp har aldri fungert. Ikke denne gangen heller. En trenger ikke fartstid i First House for å gi tips om å være tilgjengelig, ydmyk, åpen og ærlig.