Etter at Seadrill onsdag meldte at selskapet slutter å betale utbytte, har John Fredriksens viktigste investering blitt filleristet.
«Gearing works both ways», heter det. Det har John Fredriksen fått merke de siste dagene. I går ble en femtedel av børsverdiene skrapt bort. Idag faller Seadrill nye 4,3 prosent.
Mest i stål
Selv om Fredriksen liker å vise til sin strategi med «Fish & Ships», er det ikke tvil om at stål, skip og oljerigger, er det viktigste i hans portefølje. Fredriksens tradisjonelle kjerneområde, stortank, har vært en trist affære lenge. Flaggskipet Frontline er kun en skygge av fordums tider. Tankrederiet prises nå til beskjedne 426 millioner kroner. I den gamle og høyt girede utbyttemaskinen er det ingen som venter utbytte med det første.
Riggkjempen Seadrill har 85 milliarder kroner i netto rentebærende gjeld. Riggselskapet er fortsatt utsatt for betydelig risiko med 16 rigger under bygging. Seadrill må de neste få årene hoste opp 4,7 milliarder dollar, cirka 32 milliarder kroner, for å betale for disse riggene, skriver Dagens Næringsliv.
Rollebytte?
Ifølge TDN Finans antyder meglerhuset SEB forventninger om at utbyttet ikke vil gjeninnføres før tidligst 2017, men fremholder samtidig at kuttet støtter meglerhuset investeringscase på Seadrill, som er at aksjen drives mer av riggmarkedsfundamentaler og riggverdier enn utbyttebetalinger gjennom nedturen i markedet, som ventes å vare godt inn i 2016. SEB gjentar salgsanbefaling og kursmål 95 kroner.
Seadrill er i dag omsatt på 111 kroner, og prises fortsatt til 55 milliarder kroner, hvorav Fredriksen kontrollerer 23,3 prosent. Til sammenligning prises Marine Harvest til 40,9 milliarder kroner, og her eier Fredriksen 27 prosent.
Mens oljeprisen faller til nye nivåer, nykontraherte rigger sendes i opplag og obligasjonsmarkedet strammer seg til, er tilbuds- og etterspørselssiden for Marine Harvest atskillig mer behagelig. Snart kan styrkeforholdet mellom Fredriksens investeringer i Seadrill og Marine Harvest være snudd trill rundt.