Marine Harvest fikk VG til å fjerne episoden – begrunnet med brudd på opphavsretten, skriver Dagens Næringsliv.
Som iLaks tidligere har omtalt, har Marine Harvest laget en reklamefilm rettet mot det japanske markedet. Her brukes villaks fra Vosso for å fortelle historien om Marine Harvests stamfisk MOWI.
Programleder Lars Lenth reagerer kraftig på bruken av villlaksen i Vosso med naturskjønne bilder av elv, villaks og norske skoger og fjell. Han ble så provosert over det han mener er villedende reklame, at han sammen med Lars Nillssen laget en ekstra episode i sin dokumentarserie på oppdrettsnæringen, som vises som en del av fiskeprogrammet Lars og Lars på VGTV.
VGTV-dokumentaren viser et 59 sekunders snutt av reklamefilmens 140 sekunder. Det ville ikke Marine Harvest ha noe av.
– Hverken VG eller produksjonsselskapet har spurt om å få bruke filmen. Vi gjorde VG oppmerksomme på dette på fredag i forrige uke, og de valgte å avpublisere episoden, sier kommunikasjonssjef Ola Helge Hjetland i Marine Harvest.
Da Marine Harvest ikke har gitt VG eller Lars & Lars tillatelse til å bruke videoen, blir spørsmålet om utdrag fra reklamen likevel faller innenfor sitatretten.
– Vi skjønner at VG må være forsiktige, det er ikke der konflikten ligger for oss. VG har vært klare på at om opphavsrettsspørsmålet løser seg, så vil de republisere episoden, sier Lenth.
Mandag var det møter mellom VGs og Lars & Lars’ advokater. Sjefredaktør Torry Pedersen forteller at det kan bli aktuelt å klippe om episoden.
– Jeg sier ikke at bruken av reklamen faller utenfor sitatretten, men jeg vil ha det vurdert. Da jeg så innslaget for første gang selv mandag, ba jeg mine folk om å foreta en juridisk vurdering av dette. Når den foreligger, skal vi se på hva vi gjør, sier han.