HBC registrerte totale driftsinntekter på 54,9 millioner kroner i tredje kvartal, sammenlignet med 67,9 millioner kroner i samme periode i fjor. Netto driftsinntekter var 54,8 millioner kroner, noe som gjenspeiler lavere råvarepriser og en svakere amerikansk dollar i løpet av kvartalet.
EBITDA for kvartalet var -21,1 millioner kroner, mens resultat før skatt endte på -28,3 millioner kroner.
Kontanter og kontantekvivalenter ble redusert med 2,6 millioner kroner i løpet av kvartalet, og endte på 65,5 millioner kroner per 30. september. Inkludert tilgjengelige kredittfasiliteter var total likviditet 67 millioner kroner ved kvartalsslutt. Etter emisjonen som ble fullført i oktober, har selskapet styrket sin egenkapital- og likviditetsposisjon betydelig.
Les også: Mager emisjonfangst i Hofseth BioCare
Midsund-anlegget behandlet 5.288 tonn råmateriale av lakseavskjær – det høyeste kvartalsvolumet i HBCs historie – noe som bekrefter en stabil kapasitet på 24 000 tonn per år med vedvarende produktkvalitet. Bruttomarginen forbedret seg til 35 prosent, noe som gjenspeiler fortsatt skifte mot høyverdige spesialingredienser.
Salget av Human Nutrition B2B økte med 200 prosent fra året før, drevet av OmeGo og ProGo. ProGo vant NutraIngredients-USAs “Healthy Aging”-pris, noe som forsterket selskapets vitenskapelige troverdighet, fremgår det av kvartalsrapporten.
SPH fikk fotfeste innen hypoallergeniske og vektkontrollformuleringer; ny kollageningrediens NT-II introdusert til viktige partnere med sterk tidlig tilbakemelding. Den kliniske studien av CalGo bekreftet forebygging av bentap og en trend mot økt benmasse. AecorBio Inc. oppnådde lovende prekliniske resultater innen onkologi (FT-002a) og astma (MA-022). Inntektene fra forbruker- og kjæledyrhelse (B2C) økte med 30 prosent, støttet av ny europeiske listing, lansering på Amazon.de og utvidelser av Brilliant Bone & Joint, opplyser selskapet.






