Konkurrerer om skipstunnelen: – Vi kan ikke stole på Arbeiderpartiet

Nyheter
0

Millionkontrakter står på spill når Stad skipstunnel igjen er på bordet. – Vi burde aldri stoppet prosjektet til å begynne med, sier Simona Stadpipe-sjef Nils-Per Sjåstad.

– Det er ikke uventet at vi ikke kan stole på Arbeiderpartiet, det må vi bare bli vant med. Politikere, men spesielt Ap, gjør alt de kan for å vinne valg. Det spiller ingen rolle om det går utover folk flest rundt om i landet, bare så lenge de vinner makten, sier han til iLaks.

Sjåstad er daglig leder i Simona Stadpipe, som leverer rørtekniske løsninger og nå konkurrerer om oppdrag knyttet til skipstunnelen. Han mener prosjektet aldri burde vært stoppet.

– Alle som vil bygge noe vil vite hva kostnaden vil bli, og da stopper man ikke midt i anbudsforhandlinger med entreprenørene. Det er uansett forbehold om at de må ha finansiering, så det er ingenting som skulle tilsi at de var nødt til å stoppe, sier han.

For kysten vil en slik skipstunnel være akkurat like viktig som en jernbanestrekning eller motorvei, mener Sjåstad.

– Vi har én riksvei langs kysten, og det er sjøen. Og den er nedprioritert. Nå er prosessen tilbake på gli igjen, men det er ikke dermed sagt at det blir bygd noen tunnel. Det blir nok en kamp, sier han.

Prosjektet vil ha behov for 3400 meter med fendring fordelt på de to sidene av skipstunnelen. Det gir store muligheter for Simona. Grafikk: Kystverket/Snøhetta/Plomp

– Vil gi lokale ringvirkninger
Da Støre annonserte at regjeringen ville skrinlegge skipstunnelen, begrunnet han det med at kostnadene hadde løpt løpsk. Kostnadsanslaget hadde økt til 9,4 milliarder kroner.

Sjåstad mener at debatten i for stor grad har handlet om kroner og øre, og for lite om verdiskapingen som kan følge i kjølvannet av prosjektet.

– En del av diskusjonen om kostnader som ikke er kommet godt nok frem er hvor mange arbeidsplasser og aktivitet som kan skapes for det lokale næringslivet. Prosjektet kan gi mange lokale ringvirkninger, og vi snakker helt sikkert om hundrevis av arbeidsplasser som ikke blir verdsatt, sier han.

I likhet med Senterpartiets Erling Sande og Geir Inge Lien påpeker Sjåstad at Arbeiderpartiet ikke har hatt problemer med å kaste penger etter offentlige prosjekter på Østlandet.

– Men uansett er ikke prisen særlig mye dyrere enn en garasje i Oslo, sier han spøkefult.

Les også: SP: – AP lar milliardene rulle i øst, men setter bremsene på i vest

Millioner i kontrakter
Kystverket har gjenopptatt anbudsprosessen for Stad skipstunnel etter at Stortinget i forrige uke ba regjeringen sikre at forhandlingene med entreprenørene fullføres. Målet er å legge fram en sak for Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett i 2026.

Sjåstad peker på at prosjektet også kan gi store muligheter for leverandørindustrien, og at Simona Stadpipe planlegger å konkurrere om flere infrastrukturprosjekter knyttet til tunnelen.

– Det er et stort potensiale der også for oss som leverandør. Det er snakk om millionbeløp i kontrakter, sier han.

Det er mange typer systemer som er planlagt i forbindelse med tunnelen og industriområdene på begge sider. Her trengs infrastruktur som kloakk, vann og avløpsrør for overvann. En slik tunnel krever dessuten store mengder vann i drift, blant annet til kjøling forklarer Sjåstad.

I tillegg kan morselskapet Simona AG levere plater, og selskapet vil konkurrere på fenderplater, opplyser han.

– For oss er det naturligvis viktig å være en del av prosjekter som skjer rundt oss, vi holder jo til på Stad. Det er verdens første skipstunnel av den størrelsen, så det vil ha en god markedsverdi i å være med på prosjektet, sier Sjåstad.

Simona Stadpipe er også en del av Stad Molo, som har planlagt utvidelse av industriområdet ved bruk av steinmassene fra tunnelen. Sjåstad peker på at Stadhalvøya i dag mangler en god nok fiskerihavn for båtene på nordsiden.