Statssekretær bekrefter: Departementet overstyrte anbudsprosessen til Stad skipstunnel

Nyheter
0

Nærings – og fiskeridepartementet grep trolig inn i Kystverkets arbeid flere uker før stortingsvalget.

10. oktober sprakk nyheten om at Regjeringen ikke ville gå videre med Stad skipstunnel, selv om tre entreprenører hadde levert inn tilbud i anbudskonkurransen om prosjektet. Dette førte til et ramaskrik på vestlandskysten, og Senterpartiet klarte å mobilisere tilstrekkelig på Stortinget slik at arbeidet med skipstunnelen kunne fortsette.

I det politiske miljøet har det lenge vært en oppfatning om at Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) var tidlig ute med å gripe inn i prosessen til Kystverket, etter at tilbudene var blitt levert. Selv om han ikke vil tidfeste når det skjedde, bekrefter statssekretær Even Tronstad Sagebakken (Ap) dette.

– Det er riktig at Nærings- og fiskeridepartementet i forbindelse med levering av førstetilbud i anbudskonkurransen om Stad skipstunnel ba Kystverket om å avvente igangsetting og gjennomføring av forhandlinger med tilbyderne, skriver han i en e-post til iLaks.

Krevde ny stortingsbehandling
De tre som hadde lagt inn tilbud var Arbeidsfellesskapet Skanska Norge og Vassbakk & Stol, AF Gruppen, samt franske Eiffage Génie Civil. Dagen etter at leveringsfristen utløp uttalte Kystdirektør Einar Vik Årset:

«Innkomne tilbud vil nå bli vurdert i henhold til de regler, krav og kriterier som gjelder for anbudskonkurransen. Vi må komme tilbake til den videre håndteringen av anbudskonkurransen når denne vurderingen foreligger».

Departementet skal ha grepet inn fordi de så at tilbudene lå skyhøyt over den rammen som Stortinget hadde fastsatt for prosjektet.

– De innkomne pristilbudene lå så høyt at Kystverket vurderte at det ikke var mulig å forhandle ned pris til et nivå som var i nærheten av Stortingets kostnadsrammen på 5.330 millioner kroner, forklarer Sagebakken.

Bildemontasje fra det planlagte tunnelinnslaget i Kjøde. Foto/grafikk: Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur

Anbudsåpning før sommerferien
Ifølge statssekretæren var avviket mellom den vedtatte rammen og tilbudene så stort at det krevde en ny behandling i Stortinget.

– I Regjeringens budsjettfremlegg for 2026 er det vist til at kostnadsrammen måtte oppjusteres til 9.430 millioner kroner, dersom det skulle ha vært mulig å videreføres prosjektet med realistiske budsjettrammer. Gitt de store kostnadsøkningene for prosjektet var det behov for å sette forhandlingene i bero i påvente av en avklaring fra Stortinget, påpeker han.

Entreprenørene hadde frist til 10. juni med å legge inn tilbudet sitt. Stortinget hadde siste dag i vårsesjonen 20. juni.

– Varslet i media
Fire måneder etter anbudsfristen, og én måned etter valget, kom meldingen om at prosjektet skulle stoppes. Mange politikere, både lokalt og på Stortinget, reagerte med vantro og protesterte høylytt.

– Etter at det ble varslet i media at Regjeringen ville legge frem forslag i statsbudsjettet for 2026 om å stanse prosjektet, ble det i forbindelse med trontaledebatten fattet Stortingsvedtak om å få fullført forhandlingene for å få frem en endelig pris for Stad skipstunnel, sier Sagebakken, og legger til:

– Nærings- og fiskeridepartementet har på denne bakgrunn bedt Kystverket om å gjenoppta og ferdigstille forhandlingene med sikte på at det kan legges fram en ny sak for Stortinget i revidert nasjonalbudsjett for 2026.

Fikk skriftlig spørsmål i august
I midten av august kom det signaler om at skipstunnelen var i fare. Dette fremkom blant annet i Sunnmørsposten og i Bergens Tidende.

Dette fikk Helge André Njåstad (FrP) og Alfred Bjørlo (V) til å be fiskeri -og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) om å forklare seg for Stortinget 15. august.

«Av konkurransemessige hensyn har ikke Kystverket oppgitt detaljerte opplysninger om innkomne tilbud, men det har blitt gjort kjent at innkomne tilbud ligger over kostnadsrammen som Stortinget har vedtatt. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget om oppfølgingen av prosjektet Stad skipstunnel i forbindelse med fremleggelsen av forslag til statsbudsjett for 2026», opplyste statsråden den gang.

Slik kan det se ut inne i Stad skipstunnel. Grafikk: Kystverket/Snøhetta/Plomp