Flertall på Stortinget trosser regjeringen – vil fortsette arbeidet med Stad skipstunnel

Nyheter
0

Stortinget har vedtatt å fortsette arbeidet med Stad skipstunnel. Dermed trosser flertallet regjeringens beslutning om å skrote prosjektet.

Fredag varslet at regjeringen at de vil skrote planene om å bygge skipstunnel ved Stad. Kort tid etter la Trygve Slagsvold Vedum (Sp) frem et forslag på vegne av Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti om å fortsette arbeidet.

Forslaget ble presentert under trontalen på Stortinget tirsdag, og voteringen endte klokken 17:20 med 54 stemmer for og 47 mot.

Dermed blir det vedtatt at Kystverket får fullføre de pågående forhandlingene med entreprenørene i arbeidet med Stad skipstunnel, og samtidig jobbe frem kostnadsreduserende tiltak.

– Kysten skal ikke stå alene
Geir Inge Lien (Sp), medlem av Transport- og kommunikasjonskomiteen fra Møre og Romsdal, var tydelig i sin tale:

– Senterpartiet står fast på at samferdselspolitikk skal bygge opp hele landet. Når Arbeiderpartiet snakker varmt om distriktene, men varsler et budsjett som lar kysten står alene i stormen, da føler folk seg lurt. Og det med god grunn, sa Lien under trontalen.

Lien la til at støtten i Stortinget nå gir prosjektet nytt liv.

– Jeg er glad for at vi nå ser støtte for forslaget, der Kystverket blir sikret at de kan holde frem og fullføre de pågående forhandlingene med de utvalgte entrepenørene.

Han understreket samtidig at tunnelen handler om konkrete behov langs kysten.

– Noen mener at Stad-skipstunnel er symbolpolitikk, men for de som bor og jobber langs kysten er dette en del av hverdagen. Det handler om sjøfolks sikkerhet, konkurransekraft og regionbygging. Det handler om å gi folk trygghet om at staten ser de som bor der bølgene bryter mot land.

Verdens første skipstunnel, slik den kan bli seende ut i Moldefjorden, Selje. Nå skal byggingen av tunnelen ut på anbud. Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur

– FrP har kjempet for tunnelen i mange år
Bård Hoksrud (FrP), også i Transport- og kommunikasjonskomiteen, understreket at partiet lenge har presset på for å realisere prosjektet:

– Fremskrittspartiet har i mange år kjempet for å få på plass Stad-skipstunnel, og det var FrP som sørget for at det kom penger på plass til prosjektet, sa han under trontalen.

Han fulgte opp med kraftig kritikk av regjeringens beslutning om å stanse prosjektet.

– En drøy måned etter at valget er over kortslutter denne regjeringen hele prosessen og sørger for at man ikke får vite hva man kan gjøre for å faktisk redusere kostnadene. Det er rimelig spesielt, og jeg tror mange på Vestlandet føler seg lurt av Arbeiderpartiet etter denne beslutningen.

Deretter pekte Hoksrud på hvorfor tunnelen er mer enn et prestisjeprosjekt.

– Skipstunnelen handler ikke bare om et spektakulært prosjekt. Det handler om sikkerhet, effektivitet og fremtidsrettete transportløsninger. Stad-landet er et av de mest værutsatte og farligste havstrekningene langs hele norskekysten. Her møter skip ekstremvær som i dag skaper store utfordringer både for folk og næringsliv.

Han trakk også frem de konkrete fordelene en tunnel vil gi for sjøtransporten.

– En tunnel vil kunne gjøre sjøtransporten tryggere og mer forutsigbar, og bidra å flytte mer gods fra vei til sjø, noe som både reduserer utslipp og avlaster tungtrafikken på overbelastede veier.

Til slutt rettet Hoksrud skytset mot det han mener er unødvendige klima- og miljøkrav som driver kostnadene opp.

– Men fordi vi har et flertall i denne stortingssalen som er så glade i å komme med nye klima- og miljøkrav som gjør at kostnadene fyker i været på denne typen samferdsprosjekter gjør det også her at vi ser enorme utbyggingskostnader. Det er symbolpolitikk som står i veien for at viktige prosjekter blir realisert.

Partileder Sylvi Listhaug bekreftet under trontalen at FrP vil støtte SP-forslaget for å fortsette arbeidet med Stad-tunnelen.

Forslaget som ble vedtatt
Forslag nr. 28 fra Vedum, Trygve Slagsvold på vegne av Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti:

«Stortinget ber regjeringa sikre at Kystverket held fram og fullfører dei pågåande forhandlingane med dei utvalde entreprenørane i arbeidet med Stad skipstunnel for å få fram ein endeleg pris, samt jobbe fram kostnadsreduserande tiltak.»