Moen Marin og ScaleAQ spår at nye utslippsregler for arbeidsbåter vil kreve tilrettelegging og store investeringer

Nyheter
0

De nye reglene for utslippsreduksjon skulle egentlig gjelde fra januar i år. 

I 2023 fikk Sjøfartsdirektoratet, i samarbeid med Miljødirektoratet, et oppdrag på kort varsel om å utrede lav- og nullutslippskrav til fartøy i havbruksnæringen, og leverte et forslag til nullutslippskrav kort tid etterpå. Det ble foreslått at de nye reglene skulle virke fra og med i år. Men i vinter ba Klima- og miljødepartementet om en ny utredning. I dag sendte Regjeringen ut et forslag til en ny forskrift om utslippskrav for servicebåter på høring.

ScaleAQ og datterselskapet Moen Marin har lenge etterlyst handling. Administrerende direktør hos Moen Marin, Lars Erik Elvertrø, mener at teknologien er etablert og bevist. De kan i stor grad grad allerede innfri det Regjeringen nå krever.

– Vi har med leverte fartøy og de som er under bygging allerede passert 100 EL-hybride fartøy, der vi har flere konkrete eksempler på fartøy som allerede i dag er innenfor skisserte krav, uttaler han til iLaks.

Les også: Er i villrede om hva som skjer med utslippskravene for havbruksfartøy

Forskjell på små og store
Elvertrø ser at det for mindre arbeidsbåter ikke vil være store utfordringer knyttet til forslaget.

– Fordelen er helt klart for lokalitetsbåtene i næringa som jobber i relativt faste driftsmønster rundt sjøanlegg. En EL-hybrid arbeidsbåt har i dag opp til 12 timers drift per lading og mange opererer allerede helelektrisk per i dag, påpeker han.

Men det samme kan han ikke si om større båter som har en større aksjonsradius.

– For serviceselskapene som opererer mer variert og seiler lengre distanser kan forslaget medføre en større utfordring enn det den vil være for de mindre fartøyene, sier Elvertrø.

Han ser derfor behov for ytterligere avklaringer.

– Vi ønsker å sette oss ned med myndighetene for å se på aktuelle incentiver som kan gis, for at hele havbruksnæringen skal lykkes med å få gjennomført forskriften.

Vil kreve store investeringer
Moen Marin-toppen får støtte av konsernsjef i ScaleAQ, Audun Sivertsen Fjeldvær.

Audun Sivertsen Fjeldvær, konsernsjef i ScaleAQ. Foto: Pressebilde

– Som den største leverandøren av innovativ teknologi til havbruksnæringen, skal vi fortsette å bidra til at næringen skal kunne tilpasse seg regjeringens krav, understreker han, som benytter anledningen til å skryte av fagfolkene sine som har jobbet med slike fartøy siden 2019.

Sivertsen Fjeldvær påpeker at en omfattende oppgradering av nullutslipps- og lavutslippsfartøy vil representere en betydelig investering for oppdretterne.

– Det er også viktig å legge vekt på at dette krever større investeringer hos våre kunder. Her må Regjeringen komme på banen med incentivordninger. Kostnadene i havbruk de siste årene har økt kraftig, sier han.

Han forventer at den endelige forskriften følges av en omfattende tilrettelegging av nødvendig infrastruktur.

– Vi forutsetter og at regjeringen nå legger til rette for at infrastrukturen langs kysten blir bygd ut. Uten en slik satsing, vil det være langt vanskeligere for næringen å møte kravene, mener Sivertsen Fjeldvær.