Etterlyser sikkerhetsråd: Havbruk er Norges nest farligste yrke

Nyheter
0

Hvert år omkommer i snitt én person i havbruksnæringen. Nå foreslår Sjømatbedriftene et eget sikkerhetsråd etter modell fra olje- og gassindustrien.

I et brev til Støre-regjeringen utfordrer Sjømatbedriftene myndighetene til å skape en mer forutsigbar og næringsvennlig politikk for sjømatnæringen. Her fremhever organisasjonen blant annet behovet for et sikkerhetsforum som kan sikre at helse, miljø og sikkerhet (HMS) blir ivaretatt på tvers av næringen.

– Havbruksnæringen har sine utfordringer med sikkerheten, og vi skal nå i gang med nye produksjonsformer som havbruk til havs. Derfor er det utrolig viktig at man setter standarden for HMS høyt, og at det finnes et solid regelverk som ivaretar dette på en god måte, sier administrerende direktør i Sjømatbedriftene, Robert Holmøy Eriksson, til iLaks.

Han understreker at sikkerhet må være et grunnleggende premiss for videre vekst:

– Folk skal føle seg trygge når de drar på jobb, og de som har sine kjære der ute skal få dem tilbake i samme tilstand.

Fra 2012 til 2020 var det i gjennomsnitt én dødsulykke årlig i havbruksnæringen. Illustrasjonsfoto: Tina Totland Jenssen

Ser til petroleumsnæringen
Utviklingen i næringen skjer raskt, med ny teknologi, nye produksjonsmetoder og nye måter å organisere driften på. Men regelverket henger etter, mener Eriksson.

– Man sitter og venter på at regelverket skal bli klart, noe som tar tid. Derfor ønsker vi et sikkerhetsforum for havbruksnæringen, etter modell fra olje- og gassnæringen.

Han viser til hvordan petroleumsnæringen etablerte et sikkerhetsråd etter Alexander Kielland-ulykken i 1980:

– Etter ulykken opprettet man et sikkerhetsråd bestående av næringsaktører, teknologileverandører og myndighetene, som kunne sette seg ned og se på sikkerhetsutfordringene i næringen og opprette en HMS-standard. Jeg tror det vil være veldig fornuftig at et sikkerhetsråd for havbruksnæringen blir satt opp på en lignende måte, slik at alle disse elementene er godt ivaretatt.

Les også: Ønsker HMS-tiltak i Havbruksmeldingen: – Det må stilles tydelige krav til sikkerheten

Nest farligste næring i Norge
Bakgrunnen er alvorlig. Havbruk er i dag den nest farligste næringen i Norge, målt i yrkesskader og dødsulykker.

Fra 2012 til 2020 var det i gjennomsnitt én dødsulykke årlig i havbruksnæringen. Mange av ulykkene skjer på fartøy, særlig under risikoutsatte operasjoner med kran og nokke, som dødfiskhåndtering og avlusning.

En SINTEF-rapport fra 2023 viste at 62 prosent av de ansatte hadde opplevd nestenulykker de siste to årene, mens 29 prosent mente produksjon prioriteres over sikkerhet.

Norsk Sjøoffisersforbund har kalt dette et «tydelig faresignal» og etterlyst en sterkere forankring av HMS i hele verdikjeden. Også Høyre har kritisert regjeringen for å nedprioritere HMS i Havbruksmeldingen.

Eriksson mener et sikkerhetsråd kan bidra til å løse flere av utfordringene:

– Det vil avbyråkratisere ting, gjøre saksbehandlingen lettere og kunne skape en naturlig utvikling på en trygg måte. Slik vil man kunne få fortgang og framdrift i prosessen, i stedet for at man står i stampe og venter.