Trump-toll til tross, snart markeres 200 år med norsk sjømat i USA med storfest i New York

Nyheter
0

I år er det 200 år siden den spede begynnelsen til handelen mellom Norge og USA. Det startet med tørrfisk, klippfisk og en seilskute som het «Restauration».

I dag er USA en av Norges viktigste handelspartnere, og de siste par årene har Norges eksportverdi til USA ligget på rundt 60 milliarder kroner. En femtedel av dette er sjømat. Spesielt er den norske laksen populær blant amerikanerne: Nesten 80 prosent av sjømaten som eksporteres til landet er laks.

Men for 200 år siden handlet det ikke om laks, men fisk som var godt konservert og kunne holde seg spiselig under den lange seilturen over havet fra Norge til «mulighetens land».

Den 4. juli 1925 seilte sluppen “Reatauration” fra Stavanger til New York. Den strabasiøse ferden tok 97 dager, og med seg som niste hadde de 52 passasjerene blant annet tørrfisk og klippfisk. Noen ordentlig varehandel med norsk fisk kan det ikke kalles, men det markerer starten – både på den norske utvandringen til USA og til det som sakte, men sikkert skulle utvikle seg til kulturell utveksling, økonomisk samhandling og handel mellom to land på hver sin side av Atlanterhavet.

Dette maleriet av sluppen Selen er det nærmeste vi kommer et bilde av Restauration fordi den sluppen aldri selv ble avbildet. Maleriet er blitt brukt som grunnlag for de fleste illustrasjoner av Restauration. Foto: Stavanger maritime museum

Stort jubileum i New York
En ny versjon av “Restauration” er bygget for å markere utvandrerjubileet. Nøyaktig 200 år etter første tur, den 4. juli 2025, kastet den nylagde skuta loss i Stavanger. Siden da har den fulgt den opprinnelige ruten til den originale sluppen. Også ankomsten til New York er forventet samme dato som for 200 år siden – den 9. oktober.

– Når skuta ankommer blir det stor folkefest i havnen i New York, forteller Sjømatrådets utsending i USA, Karine Rød Haraldsson.

Det var stor folkefest i Stavanger da en kopi av “Restauration” kastet loss for å dra over Atlanteren til New York den 4. juli i år.

Denne dagen blir Pier 16 omgjort til et lite stykke Norge der flere tusen besøkende får bli kjent med norsk design, kunst, litteratur, tradisjon og mat. For å kaste glans over jubileet kommer både kronprins Haakon, utenriksminister Espen Barth Eide, næringsminister Cecilie Myrseth og USA-ambassadør Anniken Huitfeldt. Den kjente norske artisten Astrid S. vil stå for underholdningen.

Ankomsten blir også en feiring av samarbeid mellom Norge og USA gjennom 200 år. Som Norges nest største eksportvare, er sjømaten en selvfølgelig del av arrangementet, fortsetter Haraldsson.

– Vi skal ha en egen stand og dele ut smaksprøver med norske sjømatretter laget av kokker fra Kokkelandslaget, Den norske ambassaden i Washington og Det norske konsulatet i New York.

Feiringen er et Team-Norway prosjekt der både Generalkonsulatet i New York, Innovasjon Norge og Sjømatrådet er involvert.

Utvandring og handel mellom Norge og USA
De fleste passasjerene ombord på “Restauration” var kvekere og haugianere som søkte religiøs frihet i Amerika. Etter “Restauration” sin første tur fulgte hundretusener av norske utvandrere med eventyrlyst og drømmer om frihet og en bedre økonomisk fremtid på den andre siden av Atlanteren. I løpet av en hundre- års periode emigrerte rundt 800.000 nordmenn til USA.

I kjølvannet av den norske innvandringen begynte også utveksling av kultur og varer. Allerede på 1800-tallet foregikk det etter hvert eksport av både fisk og tømmer fra Norge til USA. Men det var ikke før etter 1913, da Den norske Amerikalinjen startet sine oversjøiske ruter, at historikerne snakker om noe som kan minne om mer moderne handel.

I dag er USA vårt nest største eksportmarked for varer utenfor EU og et av de største importlandene for Norge. Mens vi importerer blant annet maskiner, transportmidler, databehandlingsutstyr og kjemiske produkter, består den norske eksporten til USA i stor grad av petroleumsprodukter, metaller, offshoreteknologi og sist, men ikke minst sjømat.

Et sjømatmarked i vekst og endring
USA er et av Norges største sjømatmarkeder. I 2024 eksporterte Norge nesten 112.000 tonn sjømat til USA til en samlet verdi av 13,2 milliarder kroner.

Laks står for det meste av verdien, men også arter som ørret, torsk, snøkrabbe og kongekrabbe er viktige norske arter som amerikanerne gjerne vil ha.

Dessuten har den norske sjømateksporten til USA vokst kraftig de siste ti årene med mer enn dobling i eksportert laksevolum og en femdobling i verdi.

I 2024 eksporterte Norge laks for 10 milliarder kroner, tilsvarende et volum på 66.250 tonn. Med det var USA Norges største laksemarked målt i verdi.

Sjømatrådets viktigste oppgaver i USA er merkevarebygging og markedsføring av norsk sjømat, i tillegg til markedsadgang og tilrettelegging av møteplasser for norsk og amerikansk næring.

– I forbindelse med jubileet samler vi alle sjømataktørene til et eget nettverksmøte. Mange vil også delta på USA-Norway Business Summit i regi av Innovasjon Norge. Uken etter inviterer Sjømatrådet til skalldyrseminar i New York.

Trump og toll – hva nå?
Norsk sjømat er populær i USA og har en høys stjerne hos mange amerikanske sjømataktører og konsumenter. Ifølge Sjømatrådets undersøkelser sier for eksempel hver fjerde amerikaner at de både kjenner til og foretrekker norsk laks, og over fire av ti kjenner til opphavsmerket «Seafood from Norway». Kun laks fra USAs egne nærområder Alaska og Canada har høyere preferanse og kjennskap enn den norske.

De siste månedene har imidlertid den kraftige veksten for sjømateksporten til USA stagnert. Det er det flere grunner til forklarer sjømatutsendingen:

– Mindre tilgang på laks i riktig størrelse, en svekket amerikansk dollar og sterk etterspørselsvekst i Kina har påvirket vareflyten de siste månedene. I tillegg spiller Trumps innføring av den nye tollsatsen en rolle.

Den 7. august i år økte USA tolltariffen til 15 prosent på sjømat fra både Norge og EU. En effekt av dette er økt konkurranse fra land med lavere eller ingen toll som Canada (null prosent), Skottland og Færøyene (ti prosent).

– Da er det ekstra viktig at vi er til stede, deltar på arrangementer og jobber videre for å opprettholde salg, kjennskap og preferanse for fisk og skalldyr fra norske farvann, påpeker Karine Rød Haraldsson.

Denne høsten står kampanjene for tur på rekke og rad. Norsk laks, ørret, torsk og skaldyr blir å se på sosiale medier, på TV, i butikker og i matbutikker på nettet som Instacart.