Slik gikk det med den gamle Salma-eieren

Nyheter
0

Foredlingsselskapet bak Salma-merkevaren, Salmon Brands, avviklet virksomheten i vinter.

Regnskapstallene viser at det ble en bratt nedtur for Salmon Brands. Fra 2023 til i fjor falt omsetningen med 262,5 millioner kroner, og endte på 154,9 millioner.

Driftsresultatet ble på minus 44,3 millioner, noe som var 4,4 millioner kroner dårligere en året før. Men driftsmarginen ble betydelig forverret – fra minus 9,6 prosent til minus på 28,6 prosent.

Går videre med “Bömlo”
Via Salmon Brands produserte og solgte Bremnes Seashore high end-produktet “Salma”. Like før jul fjor ble det kjent at Bremnes Seashore avviklet produksjon og salg av produktet. I vinter ble det kjent at Kverva-eide Insula overtok rettighetene til merkevaren.

Bremnes Seashores konsernsjef Linda Litlekalsøy Aase har vært styreleder i selskapet.

– Resultatet reflekterer lavere volum og en krevende markedssituasjon. Vi står godt i beslutningen om å avslutte “Salma”, og har nå fullt fokus på å utvikle konsernet videre – med god biologisk drift, styrket lønnsomhet og “Bömlo” som tydelig satsing fremover, uttaler hun til iLaks.

Leieavtale til 2027
Salmon Brands hadde i fjor gjennomsnittlig 16 ansatte. Alle ansatte er nå sagt opp, og det er ingen virksomhet i selskapet. Men selskapet har leieavtale for kontorlokaler som løper frem til sommeren 2027.

“Det er inngått avtale med ekstern aktør om fremleie av deler av lokalene i perioden frem til leieavtalen utløper, i tillegg til at ansatte i andre selskaper i Bremnes Seashore-konsernet disponerer deler av lokalene”, opplyses det.

Det franske datterselskapet Salmon Brands SAS er slått konkurs i år.

Salmon Brands 2024 2023 Endring
Omsetning 154,9 417,4  – 62,9 %
EBIT – 44,3 -39,9 11,0 %
Resultat før skatt – 54,4 – 42,5 28,0 %
Driftsmargin – 28,6 % – 9,6 %
Alle tall i millioner kroner