Men selskapet løftet driftsresultat og driftsmarginen i fjor.
Harstadrederiet økte omsetningen med 10,4 prosent i fjor til 80,6 millioner kroner. Selskapet fikk et driftsresultat på 13,6 millioner kroner og en driftsmargin på 16,9 prosent.
Men netto finanskostnader på minus 12,7 millioner kroner, gjorde at resultat før skatt endte på marginale 0,9 millioner kroner. Det er likevel bedre enn året før, da det ble underskudd for første gang. Det var riktignok på bare 0,7 millioner kroner.
– 2024 var et driftsmessig godt år med høy utnyttelsesgrad for av båtene. I godt samarbeid med vår partner Biomar, har Høydal og Nyksund kjørt ut rekordstore volum fiskefôr på våre ruter mellom Karmøy og Myre. Dette i tillegg til et ikke ubetydelig volum med stykkgods, uttaler konsernsjef Mats Nygård Johnsen til iLaks.
Han legger til:
– Resultatet er i 2024, som i 2023, imidlertid preget av et stigende kostnadsnivå for drift og vedlikehold av fartøy, som har steget utover den generelle prisstigningen.
Ved utgangen av fjoråret hadde selskapet en egenkapital på 34,6 millioner kroner og en totalkapital på 272,3 millioner. Egenkapitalandelen var dermed på 12,7 prosent.
Rederiet eier og driver fôrbåtene «Høydal» og «Nyksund», som går på lange kontrakter for BioMar. Driftspersonellet til fartøyene er ansatt i NSK Crew.
NSK Shipping er, sammen med søsterselskapet NSK Crew og NSK Ship Design-konsernet en del av NSK Holding-konsernet, som eies av Kjartan Karlsen.
I fjor ble det tatt ut et tilleggsutbytte på ti millioner kroner fra NSK Shipping.
NSK Shipping | 2024 | 2023 | Endring |
Omsetning | 80,6 | 73,0 | 10,4 % |
EBIT | 13,6 | 11,8 | 15,3 % |
Resultat før skatt | 0,9 | – 0,7 | 28,6 % |
Driftsmargin | 16,9 % | 16,2 % | |
Alle tall i millioner kroner |