Abyss kontraherer to 29 meter lange batterihybride arbeidsbåter

Nyheter
0

Kontrakten er inngått med Vaagland Båtbyggeri.

– Med disse fartøyene styrker vi vår posisjon som en fremtidsrettet og miljøbevisst aktør i havbruksnæringen. Det handler ikke bare om fartøy, men om å levere tryggere, mer effektive og bærekraftige tjenester til våre kunder, sier Victor Jensen, CEO i Kristiansund-rederiet Abyss, i en pressemelding.

De to nye fartøyene er en del av Abyss sin langsiktige strategi for å modernisere flåten og redusere selskapets miljøavtrykk. Selskapet har satt seg et mål om å redusere CO₂-utslippene med 20 prosent innen 2030, og investering i hybridteknologi er et sentralt virkemiddel i dette arbeidet.

– Vi bygger en flåte for fremtiden – og vi gjør det med partnere som deler vårt syn på kvalitet, innovasjon og miljøansvar. Disse fartøyene gjør oss enda bedre rustet til å møte kundenes behov og fremtidens krav, sier Jensen.

Hybridfartøyene vil bidra til lavere utslipp, mindre støy og høyere energieffektivitet. Samtidig får Abyss økt fleksibilitet og kapasitet til døgnkontinuerlig drift – spesielt viktig i en næring med stadig høyere krav til presisjon, bærekraft og pålitelighet.

Fartøyene, byggnummer 160 og 162, er utviklet i samarbeid med Progreen. Skrogene bygges i Polen og utrustes ved Vaaglands verft på Nordmøre.

– Vi er svært glade for å få tilliten til å bygge disse fartøyene for Abyss. Det er en kunde med høye ambisjoner og tydelige krav. Med vår overbygde dokk og bruk av lokale leverandører skal vi levere fartøy med høy kvalitet og lavt miljøavtrykk, sier Gunnar Arnold Norbø, CEO i Vaagland Båtbyggeri.

Stålkutting starter etter planen i august, med levering i første kvartal 2027.

Fakta om fartøyene

• Lengde totalt: 28,90 m
• Lengde mellom perpendikulærer (PP): 23,95 m
• Bredde: 12,6 m
• Dekksareal: 140 m²
• Batterikapasitet: 1051 kWt
• Kraner: 2 stk
• Lugarer: 8
• Køyeplasser: 10